Brev
Jeg har ingen venner….
Hej BB.
Jeg er en dreng på de godt 15 år, og har ingen venner:/
i denne fase af livet, syntes jeg det er vigtigt, at få skabt et godt “web” af venner, og derfor tager jeg det så tungt, som jeg gør,
hvad skal jeg gøre?
Dreng, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng 15 år
Tak for dit brev. Jeg er ked af at høre, at du lige nu er i en fase af livet, hvor du føler, at du ingen venner har. Hvad mon årsagen kunne være til det? Er du blevet uvenner med nogle af dine gamle venner, skiftet skole eller måske bare aldrig rigtig har følt, at du har fået knyttet nogle stærke venskabsbånd til dem du gik i klasse med?
Når man er 15 år som dig, oplever mange, at der sker en masse ting både med en selv og med andre. Dem som man f.eks. tidligere spillede computerspil med, vil nu hellere til fest, og nogen skal til at i gymnasiet, hvor man selv tager 10. klasse etc. Man kan derfor godt opleve, at man glider fra sine klassekammerater eller venner, og måske mangler nogen, som man kan være sig selv med.
Jeg kan godt forstå, at du gør dig en masse tanker om det. Du lyder til, at være en klog og eftertænksom dreng, som giver sig tid til at tænke over tingene.
Jeg tænker, at du må prøve at tænke på situationer, hvor du kan række hånden ud efter nye venskaber. Kunne du måske forestille dig at starte til noget sport, i en klub eller til noget kreativt? Hvad er dine interesser? Måske andre som deler de samme interesser kunne blive nye venner? I din alder er det ofte tid til, at man skal afslutte folkeskolen og starte på noget nyt. Gad vide, om den "nye start" også ville kunne give dig mulighed for, at møde nogle nye venner som du svinger med? Sådan er det for mange. De fleste oplever i højere grad, at det er vennerne man får fra din alder og årene frem, fx. fra gymnasiet, der hænger ved videre i livet.
Måske kan du tale lidt med dine forældre om dine tanker? Måske har de en god idé til en fritidsaktivitet, eller et skolevalge som kunne hjælpe dig? Det kan også være, at din klasselærer kan hjælpe dig med det. Dine forældre og klasselærer ved måske allerede godt, at du lige for tiden ikke har nære venner? Din klasselærer kunne jo også tage det op i klassen f.eks. hvis du føler du bliver holdt udenfor. Jeg ved, at mange unge synes det er meget sårbart, men måske det kunne hjælpe dig?
Jeg tænker ikke, at du skal bekymre dig for meget om, at få lavet et godt ”web” af venner. For det laver man hele livet igennem. Venner kommer og går, og nogle få hænger ved. Det har ikke nødvendigvis nogen betydning, hvor mange eller få venner man har i sit "web".
Al held og lykke til dig.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen