Jeg har ingen venner

Hej Børnetelefonen,

jeg er lige nu på coronalockdown som så mange andre, jeg har været hjemme i ca. 2 uger nu og har ikke været sammen med en eneste. Jeg skulle have været sammen med nogen fra min efterskole nytårsaften, men det blev lidt kompliceret ifht. corona restriktioner osv.

mange af dem fra min efterskole bor langt væk, og jeg har heller ikke super mange venner der.

jeg har prøvet at række ud til nogen af mine 3 gamle venner, den ene har fået en kæreste og har derfor ikke lyst til at være sammen fordi han føler det ville gøre hans kæreste usikker, min anden veninde og jeg er bare vokset lidt fra hinanden og min sidste veninde er min tætteste men hun virker ikke særlig interesseret for at være sammen.

jeg kan mærke det påvirker mit humør rigtig meget til det dårlige, at jeg ikke har nogen, at være sammen med. Hvad skal jeg gøre?

Pige, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år

Tak for dit fine brev, hvor du beskriver en situation, som jeg ved, mange står i lige nu.

Her hos BørneTelefonen bliver vi kontaktet hver dag af børn og unge som dig, som føler sig ensomme i denne underlige tid. Det er altså helt normalt, at du har det sådan.

Jeg kan se i dit brev, at du har prøvet at gøre rigtigt meget for at få kontakt til nogle mennesker. Det syntes jeg, er rigtigt sejt, og hvis du har mod på det, så håber jeg, du vil blive ved.

At de fleste sidder derhjemme gør, at det er vildt svært at møde nye mennesker.

Der er dog stadig måder, vi kan være sammen på, men hvor vi holder god afstand til hinanden. Du kunne måske prøve at skrive til din veninde igen og bare spørge, om I skulle gå en tur?

Du kan måske også forsøge at spørge vennerne fra efterskolen, om I kan FaceTime, mødes på Zoom eller noget andet? Det kunne være til en aktivitet, du foreslår; det kan være at se en serie “sammen”, spille banko eller spise morgenmad. Selvom det kan lyde lidt skørt, kan det være meget hyggeligt at mødes over fx morgenmad, da I har gjort det meget på efterskolen.

Der findes også en masse spil, som man kan spille online over nettet. Eksempelvis ludo, uno og skak. Så kan man tale sammen over FaceTime imens.

Nu ved jeg, at du har gået på efterskole i efteråret, men jeg vil alligevel spørge dig, om du kunne komme i tanker om andre unge fra din hjemby, du har kendt, før du tog på efterskole? Det kan være en, du har mødt ved en fritidsaktivitet, en gammel nabo eller andet?

Hvis du har mod på det, kunne du forsøge at vække et gammelt venskab til live ved at skrive til dem på de sociale medier eller via sms. Jeg er sikker på, at der er flere, der sidder derude ligesom dig, som føler sig lidt alene.

Du kunne måske bare sende en besked afsted, hvor der stod, at du følte dig lidt alene, og om personen måske havde lyst til at gå en tur med god afstand?

Jeg vil også spørge dig, om du har talt med en lærer fra efterskolen om Corona og ensomhed? Som sagt er det meget normalt, særligt når man har været en del af en efterskole, at føle sig meget ensom i en lockdown-periode.

Du kan fx skrive til en af dine lærere og spørge, om I kan snakke bare jer over computeren en dag. Du kan måske læse dit brev til mig og mit svar op, eller du kan helt enkelt sige, du synes, det er svært at være hjemsendt.

Det kan være, din lærer kan sætte nogle aktiviteter i gang online for klassen eller en mindre gruppe fra efterskolen? Du er jo sikkert ikke den eneste, som er frustreret over ensomhed og isolation.

Uanset hvad du gør, så kan det være rigtig godt at få talt med nogle om, at du føler dig alene. At få talt højt om de ting, man tænker på, kan nemlig både hjælpe på at få fjernet knuden fra maven, men det giver dig også nogle mennesker, som ved, hvordan du har det. Det kan både være en af dine forældre, en søskende eller en af dine venner.

Nu ved jeg ikke, om du bor derhjemme og ser dine forældre i denne periode? Hvis du gør, så synes jeg, du skal forsøge at tale med dem om det.

Hvis du syntes, det er svært at få det sagt, så kan du også skrive et brev, lidt ligesom du har gjort herind til mig. Brevet kunne du så give til dine forældre eller læse højt. Hvis du har brug for inspiration til, hvordan du kommer i gang med at skrive brevet, så kan du følge linket, som jeg vedlægger her.

Jeg håber, du kan bruge mine råd, og så krydser jeg fingre for, at vi snart ser hen imod lidt mere “normale” tider.

Hvis du har brug for at tale med nogle, så kan du altid ringe ind til os på 116111. Her sidder vi klar til at snakke med dig.

De bedste hilsner

BørneTelefonen

Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed

Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.

Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!

Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed

Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?

Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?

Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?

Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.

Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.