Brev
Jeg har ikke nogen at tale med
Hej børnetelefonen
Jeg er en pige på 16 år, og for et par dage siden fik min mor psykose efter at have fået et nyt job.
Før når der har været problemer har jeg kunne snakke med min mor, men det er jo ikke en mulighed nu.
Min far ved ikke hvad han skal gøre af sig selv, og hvis jeg vil have noget at spise må jeg klare det selv.
Jeg er lige kommet ud af en langvarig depression, som min kæreste hjalp mig ud af. Men nu er vi begge lige startet på gymnasiet og han har jo sine egne problemer at tage sig af.
Jeg har fødselsdag om et par dage og det forvirrer mig meget at jeg ikke kan holde den med min mor ligesom jeg plejer, og at jeg ikke ved hvornår jeg kan være normalt sammen med hende.
Jeg ved ikke hvorfor jeg har skrevet dette brev, når jeg ikke har et konkret spørgsmål
Hilsen den ensomme forvirrede pige
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 16 år.
Det er fint, at du skriver for at komme af med dine tanker, og det er helt ok, at du ikke har nogen spørgsmål.
Jeg kan dog høre på dit brev, at du lige nu godt kunne trænge til hjælp. Og det synes jeg bestemt også, du fortjener. For lige nu står du alt for alene med både tanker, bekymringer og forvirring, for alting derhjemme er jo forandret, og du savner din mor, og alt det, I plejer at have sammen.
Når en forældre bliver syg, så ændrer det rigtig meget for hele familien. Hverdagen bliver anderledes, og stemningen derhjemme bliver måske tung og trist, fordi alle er bekymrede og bange.
I alt dette, kan man som ung eller barn godt blive alene. For de voksne kæmper måske også med bekymringer og manglende overskud, ligesom det lader til din far gør. Og så kan barnet desværre godt blive glemt.
Det er heldigvis flere steder, hvor man kan få hjælp.
I første omgang vil jeg foreslå dig, at du kigger på siden her: http://xn--nrmorellerfarbliversyg-o5b.dk/. Her vil du kunne læse om andre unge i samme situation - og jeg tror, det vil kunne hjælpe på din følelse af at stå alene.
Derudover kan du få hjælp hos Psykiatrifonden: http://www.psykiatrifonden.dk/boern-unge/til-foraeldre/naar-boern-og-unge-er-paaroerende.aspx. De rådgiver pårørende og har også samtalegrupper, som måske kunne være godt for dig.
Derudover vil jeg råde dig til at tale med voksne omkring dig. Fortæl dine lærere, hvordan det er hjemme hos dig lige nu. Så vil de kunne støtte dig og hjælpe dig og vide, at du har brug for ekstra omsorg og støtte, hvis det pludselig også kommer til at gå ud over det faglige.
Selv om du er vant til, at det er din mor, der er der for dig, kunne du overveje at tale med din far. Det er godt, hvis I to sammen kan tale om både alt det, der sker. Både jeres følelser og alt det praktiske, som nu skal ordnes på en anden måde. Det er din fars ansvar, at I får den snak. Men når man er i krise, kan man godt blive lidt ude af den. Derfor er det vigtigt, at du får fortalt nogle andre voksne omkring dig, hvordan I har det. Det kunne fx være noget familie, som kan hjælpe både du og din far med sorgen og den nye hverdag. Kunne dine bedsteforældre, onkler, tanter eller andre hjælpe jer?
Din far er også meget velkommen til at ringe til os på ForældreTelefonen, hvis han vil have råd til, hvordan han bedst hjælper dig. Telefonnummeret er 35555557.
Jeg håber, at du får hjælp. Du er altid velkommen til at ringe til os, hvis du har brug for at snakke mere om din situation.
Mange gode tanker fra BørneTelefonen