Brev
jeg har ikke lyst
Jeg har ikke lyst til at blive student mere, fordi jeg ved at jeg er for dum til det
Jeg har ikke lyst til at prøve at se godt ud, når jeg ved at jeg alligevel ikke er
Jeg har ikke lyst til at prøve at tabe mig, fordi jeg ved at det ikke kan lade sig gøre
Jeg har ikke lyst til at altid skulle spille glad og grine af jokes om mig mere, fordi det vænner folk sig til og udnytter
Jeg har ikke lyst til at åbne mig op når jeg virkelig har brugt for det, fordi der er altid noget der er vigtigere
Jeg har ikke lyst til at tage intiativ mere, fordi i sidste ende er jeg for meget
Jeg har ikke lyst til at fortælle hvordan min dag har været eller noget der er sket for mig, fordi så spammer jeg eller snakker for meget
Jeg har ikke lyst til at holde min 18 års mere, fordi så vigtigt er der sku hellere ikke
Jeg har ikke lyst til at gøre noget ud af mig selv mere, fordi jeg kan ikke ændre på det faktum at aldrig vil blive smuk nok som jeg er
Jeg har ikke lyst til at tro at en fyr vil mig, fordi hvorfor skulle han det, hvis det ikke kun er fordi han vil i bukserne på mig
Jeg har ikke lyst til at sige undskyld mere, fordi det alligvel altid er min skyld
Jeg har ikke lyst til at nogen skal huske mig
Jeg har ikke lyst til noget mere
Pige, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 17-årige pige
Tak fordi du skriver ind til BørneTelefonen – og så på så tydelig og fin en måde. Dit brev om ikke at have lyst virker stærkt på mig. Som et rigtig godt digt, der beskriver svære følelser på en modig og smuk måde.
Jeg kan forstå på dit brev, at alt lige nu bare er “øv med øv” på. Sådan kan man sagtens have det i perioder – især i disse tider med Corona og isolation. Jeg ved, at mange andre unge har det på samme måde. Måske du tænker; hvad skal det hjælpe?
Men nogle gange kan det godt være en lille hjælp at vide, at man ikke er alene om ikke at have lyst til noget som helst.
Det er en underlig tid vi lever i med restriktioner, som forstyrrer vores hverdag, og pludselig sidder mange med tanker og følelser, som de ellers ikke havde inde på livet.
Jeg ved fra andre, jeg har talt med, at hvis man først bliver grebet af mangel på overskud og dårlige tanker – så “ruller rouladen” hurtigt afsted med en. Den ene dårlige tanke og følelse tager den næste, og pludselig kan det være svært at se et lyspunkt – er det mon sådan det er for dig?
Det er i hvert fald sådan, dit brev virker på mig. Alle sætningerne med mangel på lyst til fx at blive student, tage initiativ og ikke have lyst til at tro. De ender med sidste sætning, som samler det hele sammen i; Jeg har ikke lyst til noget mere.
Du har også en alder, hvor kroppen er under forandring og hormonerne kan påvirke ens humør og energi. Nogle af de unge, som jeg har talt med beskriver det sådan: Den ene dag kan føles god, og den næste kan føles som jordens undergang.
Det kan være virkelig svært imens det står på, og det tapper på ens energi. Måske har du nogle gode veninder som du kan tale med om det? De har sikkert mange af de samme tanker og følelser som dig. Selv om det måske lyder fjollet, så kan ens problemer/udfordringer blive mindre af at blive delt med andre.
Du kan altid starte ud med at sige: “Jeg har slet ikke lyst til noget lige nu. Ikke lyst til at blive student eller stå op om morgenen. Jeg ved ikke helt, hvorfor jeg har det sådan. Kan I have det på samme måde?”
Det kan være, du allerede har talt med en ven om det. Men jeg ved, at det kan hjælpe at sige tingene højt igen og igen. Det giver også de andre en mulighed for selv at åbne op, så I alle sammen føler jer lidt mindre alene. Giver det mening?
Måske kan du også tale med dine forældre om hvordan du har det? De kender dig sikkert rigtig godt, og ved måske lige hvad der skal til, for at du kan få det bedre. Det kan også være, du ikke har lyst til at snakke med dem – det kan du allerbedst selv mærke.
Derfor vil jeg også gerne fortælle dig om muligheden for at snakke med en god voksen, der er vant til at hjælpe mennesker med de tanker, du har lige nu. Jeg tænker på en psykolog. Du kan enten kontakte din læge eller på det her link se, om din kommune tilbyder gratis psykologhjælp til unge: Gratis psykologhjælp
Jeg vil også foreslå dig at skrive alle dine tanker og følelser ned i en bog. Gør evt. bogen til din helt egen og personlig, med små tegninger/klippe klistre/glimmer tusser osv. Alene det, at det kommer ud af dit hoved og ned på papir, plejer at hjælpe.
Jeg vil også foreslå dig at fokusere på det i dit liv som fungerer lige nu og som måske giver dig lidt energi. Energi avler energi – så hvis en gåtur med en veninde giver lidt energi, så flere af dem. Hvis god musik og dans giver energi, så mere dans. Hvis en kaffedate over teams giver energi, så flere af dem osv. For de fleste mennesker er det som vi giver fokus/energi, også det som kommer til at fylde for os.
Det vigtigste er nok, at du taler med nogen om det – så du kan have nogen ved din side, som støtter dig, og som er der for dig. Hvis du ikke helt ved, hvordan du skal tage hul på det hele, kan du kontakte Headspace og tale med dem om det. Det er en anonym rådgivning for unge, ingen “problemer” er hverken for små eller for store for dem.
Ellers kan du også altid ringe til os på 116111. Vi er klar til at lytte.
Jeg håber, at du får nogle gode snakke, så du kan få din energi og glæde tilbage.
Kærlig Hilsen BørneTelefonen