Brev
Jeg har det svært
Hej
Jeg ved ikke… Jeg føler at mit liv er lidt meningsløst. Jeg er tit meget ked af det, og føler ikke jeg har nogen at snakke med.
Jeg føler nogle gange at min far ser ned på mig, og han siger nogle gange til mig at, jeg ikke dur til noget, og jeg bare skal flytte, hvis ikke jeg kan finde ud af noget.
Min mor og far skændes meget, og jeg tror min mor længe har været i tvivl om hun vil skilles eller ej.
Min far er landmand, og der er tit rigtig meget stres på derhjemme. Jeg føler ikke rigtig jeg har noget fritid, for hver dag, efter skole, skal jeg hjem og hjælpe min far, da han er landmand.
I skolen, har jeg en masse venner/veninder, især en, men da vores skole lukkede, og vi kom på en ny skole. Mødte vi selvfølgelig nye mennesker, og fik nye veninder. Denne pige jeg har gået i klasse med før også, er en jeg virkelig stoler på, og virkelig holder af, men da vi kom på den nye skole, var der en anden pige, som hele tiden trækker hende fra mig. Jeg har altid nogen som jeg er sammen med, men jeg føler mig ikke tilpas.
men ja, jeg ved ikke. Jeg har bare lyst til at snakke med nogen, for jeg ved ikke hvad det skyldes men jeg har bare tit sådan en mærkelig følelse i maven, sådan en mærkelig ondt i maven.
Det egentligt ikke fordi jeg håber/ regner med i vil svare, men jeg ved ikke, hvad mit spørgsmål egentlig er, måske noget med ” hvad er vi her for?”
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej pige,
Godt du har haft overskud til at skrive. Det er et flot og ærligt brev, du har skrevet, og jeg kan godt læse, at du virkelig forsøger selv at finde et svar på, hvorfor du føler den tomhed. Jeg vil prøve at give dig et svar, jeg håber du kan bruge.
Først tænker jeg, at det er vigtigt, at dine forældre ved, hvordan du har det, for at de kan ændre på deres adfærd og forventninger overfor dig - og forstå at du nu er ved at være teenager, og der andre ting som er mere vigtige end at hjælpe din far. Det betyder ikke, at du ikke skal hjælpe til, men at I måske skal finde de dage, hvor du skal hjælpe, så du ved hvad for dage, du har fri.
Tit kan det være svært for forældre, når deres børn bliver teenagere og får lyst til andre ting end familien. Man kan sige, at alle skal øve sig i at være familie på en anden måde og respektere hinandens valg.
Jeg ved, at det kan være svært at få taget hul på sådan en snak. Måske kan det være en hjælp for dig at skrive det ned, som gør dig ked af det derhjemme og bruge det til at starte samtalen.
Det er dejligt at læse, du har veninder at snakke med, men det betyder desværre ikke altid, at man ikke godt kan føle sig dårlig tilpas, som du så flot beskriver. Kunne du snakke med din gode veninde og fortælle hende, hvordan du har det? Og måske lave nogle faste aftaler med hende i en periode? Det kan måske give dig lidt ro, at du ved, hvornår du skal være sammen med hende alene.
Jeg ved godt, at jeg har skrevet meget om, at du selv skal tage initiativ til at snakke, men det er bare så vigtigt, at dem, som er omkring dig, ved, hvordan du har det, for at kunne støtte lidt op om dig lige nu.
Hvis det hele er for meget for dig, kan du også starte med at ringe til BørneTelefonen 116 111 og snakke med en voksen, som er vant til at snakke med unge, der har det som dig.
De bedste hilsner BørneTelefonen