Brev
Jeg hader mig selv
Hej børnetelefonen
Jeg er en pige på tretten år, der hader ALT ved mig selv.
Jeg er overvægtigt, og føler at ingen nogensinde vil kunne lide mig som den jeg er. Jeg føler at alle syntes at jeg er tyk og grim, og ingen gider at være sammen med mig.
Jeg har ikke særligt mange venner, og er meget dårlig til det sociale. Mange af mine klasse-kammerater begynder og blive “Kærester” og udvikle kærlige relationer til hinanden. Og hver gang jeg hører om det for det mig til at tænke at der aldrig vil være nogen der gider at være sammen med tykke grimme mig.
Jeg har som sagt ikke rigtigt mange venner, og jeg føler at de få jeg har, som jeg i øvrigt ville gøre ALT for, at de kune er sammen med mig fordi de føler sig tvunget. Jeg bruger meget tid alene på mit værelse, med et ønske om at være ude steder men nogle “venner”.
Derfor er jeg begyndt at cutte i mig selv. Jeg tør ikke at gøre det med en kniv, så jeg bruger sakse, eller ødelagte hårnåle. Jeg tror ikke at nogle af mine “venner” eller nogle i min famile har mistanke om mit MEGET dårlige selvværd, og jeg ville ønske de ville spørge ind til det.
Jeg tror at som min “ven” vlle man opfatte mig som stærk. omsorgsfuld, og i godt humør. Men det er helt omvendt. Jeg græder hver dag, og cutter, og for min selv til at kaste op. Jeg ville bare ønske at nogle ville spørge om jeg var OK. Jeg er ligeglad hvem (men med undtagelse af mine bedsteforældre).
Så hvad skal jeg gøre for at få det bedre? Skal jeg acceptere at sådan er mit liv, og leve det, eller skal jeg søge hjælp???
Jeg er dybt i tvivl.
På forhånd, tak for at svare.
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dig
Tusind tak for dit meget ærlige og modige brev. Hvor er det godt, at du har skrevet til Brevkassen, så du kan få noget hjælp, og så du kan få det godt igen. Det lyder som, at der er mange svære følelser og tanker i dit liv lige nu, og det skal du have noget hjælp til.
Du spørger, om du skal leve med at have det, som du har det lige nu, eller om du skal søge hjælp. Jeg kunne ønske for dig, at du får hjælp til at få det bedre, og jeg vil derfor forsøge – så godt jeg kan – at støtte dig på din vej til at få hjælpen.
Du skriver, at der ikke er nogen, som ved, hvordan du har det. Det er jeg ked af at høre. Det virker som om, at du måske har forsøgt at passe på dig selv på den måde, ved at skjule det for dine omgivelser. Mon det er rigtig forstået? Det er ofte sådan, at når der er noget, som er svært, så har dét det med at komme til at fylde rigtig meget i vores tanker, hvis ikke vi får talt med nogen om, hvordan vi har det. Og jeg er glad for, at du er der nu, hvor du kan række ud efter hjælp.
Det fortæller mig, at du er en stærk pige, der har håb og et ønske om at få den hjælp, som du har brug for, og som du fortjener. Det vil jeg rigtig gerne hjælpe dig hen i mod.
Når de svære tanker og følelser fylder rigtig meget, så er det vigtigt at tale med nogen om det, så der kan komme lidt ro på de tanker. Du skriver også så fint, at du ville ønske, at nogen ville spørge dig om, hvordan du har det. Det kan jeg rigtig godt forstå.
Samtidig fortæller du også, at det ofte er et andet billede af dig selv, du viser til verden. Derfor kan det sikkert være svært at for din familie og dine venner at vide hvordan du egentlig har det. Så lad os sammen se på, hvordan du kan finde modet til at være dig selv og give et ærligt billede af dig selv og på den måde tage et skridt videre mod hjælpen.
Måske kunne det være en idé at vise dit brev og mit svar til dine forældre, som en hjælp til at starte samtalen? Du er rigtig god til at sætte ord på, hvordan du har det, og derfor tænker jeg, at det kunne være en god måde at sætte dem ind i din situation ved at vise brevet til dem. Hvordan ville det mon være for dig? Kunne det måske give dig den tryghed og støtte, som du har brug for til at kunne åbne op om, hvordan du har det?
Det kan også være, at du har en rigtig sød lærer, som du er tryg ved, og som det giver mening for dig at tale med det om. Så kan den lærer hjælpe dig med at tale med dine forældre om det efterfølgende. Det er kun dig, der ved, hvad der er den bedste mulighed for dig.
Du fortæller, at du er begyndt at cutte. Selvskade er netop ofte en måde at håndtere de svære følelser og tanker på. Når man cutter, er det altså en måde at kunne overleve på – en måde at kunne være i de svære tanker og følelser på. Det er dog langt fra hensigtsmæssigt, og det vil derfor være rigtig godt for dig at få hjælp til, hvordan du kan tage hånd om disse svære tanker og følelser på en anden og bedre måde. Måske har du hørt om LMS – Landsforeningen mod spiseforstyrrelser og selvskade?
LMS tilbyder støtte og rådgivning både til dig og din familie. De har fx en anonym telefonrådgivning, som er åben mandag til torsdag mellem kl. 16.00 - 20.00 på telefonnummer: 70 10 18 18. De har også både mail og chatrådgivning. Du kan læse mere om deres forskellige rådgivningsmuligheder her: http://www.lmsnyt.dk/saadan-faar-du-hjaelp/raadgivning/telefonraadgivning/.
Du er et svært sted i dit liv lige nu, men jeg har en stor tro på, at du har håbet, styrken og muligheden for at kunne forandre det. Jeg håber, at mit svar har kunnet styrke dig i troen på, at den hjælp du har brug for også findes.
Du er altid velkommen til at kontakte BørneTelefonen på 116 111, det er gratis og anonymt og den er åben alle dage fra kl. 11.00 - 23.00. Der sidder en masse søde og dygtige rådgivere, som er klar til at give dig endnu mere støtte og kram, hvis du har brug for det.
De kærligste kram og tanker fra BørneTelefonen