Jeg hader mig selv

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dig

Tusind tak for dit meget ærlige og modige brev. Hvor er det godt, at du har skrevet til Brevkassen, så du kan få noget hjælp, og så du kan få det godt igen. Det lyder som, at der er mange svære følelser og tanker i dit liv lige nu, og det skal du have noget hjælp til.

Du spørger, om du skal leve med at have det, som du har det lige nu, eller om du skal søge hjælp. Jeg kunne ønske for dig, at du får hjælp til at få det bedre, og jeg vil derfor forsøge – så godt jeg kan – at støtte dig på din vej til at få hjælpen.

Du skriver, at der ikke er nogen, som ved, hvordan du har det. Det er jeg ked af at høre. Det virker som om, at du måske har forsøgt at passe på dig selv på den måde, ved at skjule det for dine omgivelser. Mon det er rigtig forstået? Det er ofte sådan, at når der er noget, som er svært, så har dét det med at komme til at fylde rigtig meget i vores tanker, hvis ikke vi får talt med nogen om, hvordan vi har det. Og jeg er glad for, at du er der nu, hvor du kan række ud efter hjælp.

Det fortæller mig, at du er en stærk pige, der har håb og et ønske om at få den hjælp, som du har brug for, og som du fortjener. Det vil jeg rigtig gerne hjælpe dig hen i mod.

Når de svære tanker og følelser fylder rigtig meget, så er det vigtigt at tale med nogen om det, så der kan komme lidt ro på de tanker. Du skriver også så fint, at du ville ønske, at nogen ville spørge dig om, hvordan du har det. Det kan jeg rigtig godt forstå.

Samtidig fortæller du også, at det ofte er et andet billede af dig selv, du viser til verden. Derfor kan det sikkert være svært at for din familie og dine venner at vide hvordan du egentlig har det. Så lad os sammen se på, hvordan du kan finde modet til at være dig selv og give et ærligt billede af dig selv og på den måde tage et skridt videre mod hjælpen.

Måske kunne det være en idé at vise dit brev og mit svar til dine forældre, som en hjælp til at starte samtalen? Du er rigtig god til at sætte ord på, hvordan du har det, og derfor tænker jeg, at det kunne være en god måde at sætte dem ind i din situation ved at vise brevet til dem. Hvordan ville det mon være for dig? Kunne det måske give dig den tryghed og støtte, som du har brug for til at kunne åbne op om, hvordan du har det?

Det kan også være, at du har en rigtig sød lærer, som du er tryg ved, og som det giver mening for dig at tale med det om. Så kan den lærer hjælpe dig med at tale med dine forældre om det efterfølgende. Det er kun dig, der ved, hvad der er den bedste mulighed for dig.

Du fortæller, at du er begyndt at cutte. Selvskade er netop ofte en måde at håndtere de svære følelser og tanker på. Når man cutter, er det altså en måde at kunne overleve på – en måde at kunne være i de svære tanker og følelser på. Det er dog langt fra hensigtsmæssigt, og det vil derfor være rigtig godt for dig at få hjælp til, hvordan du kan tage hånd om disse svære tanker og følelser på en anden og bedre måde. Måske har du hørt om LMS – Landsforeningen mod spiseforstyrrelser og selvskade?

LMS tilbyder støtte og rådgivning både til dig og din familie. De har fx en anonym telefonrådgivning, som er åben mandag til torsdag mellem kl. 16.00 - 20.00 på telefonnummer: 70 10 18 18. De har også både mail og chatrådgivning. Du kan læse mere om deres forskellige rådgivningsmuligheder her: http://www.lmsnyt.dk/saadan-faar-du-hjaelp/raadgivning/telefonraadgivning/.

Du er et svært sted i dit liv lige nu, men jeg har en stor tro på, at du har håbet, styrken og muligheden for at kunne forandre det. Jeg håber, at mit svar har kunnet styrke dig i troen på, at den hjælp du har brug for også findes.

Du er altid velkommen til at kontakte BørneTelefonen på 116 111, det er gratis og anonymt og den er åben alle dage fra kl. 11.00 - 23.00. Der sidder en masse søde og dygtige rådgivere, som er klar til at give dig endnu mere støtte og kram, hvis du har brug for det.

De kærligste kram og tanker fra BørneTelefonen

Få flere gode råd om Selvskade og cutting

Cutter du selv? Eller har du en ven, som har selvskadende adfærd? Hvis man påfører sig selv fysisk smerte, er det et tegn på, at man har det dårligt indeni. Derfor er det vigtigt at få hjælp.

Hvis du har cuttet, kan det være du har fået ar og tænker: Går mine ar væk? Hvad skal jeg sige, når folk spørg indtil mine ar? Det kan også være du gerne vil stoppe med at skade dig selv, men ikke ved hvordan. Måske du tænker: Hvordan skal jeg fortælle til mine forældre at jeg cutter? Hvordan får jeg hjælp?

Her på siden kan du finde alternativer til selvskade. Du kan også lave en handleplan, der hjælper dig, når du har det svært, du kan læse om forskellig svære følelser og hvad der kan hjælpe eller du kan læse andre børns breve.

Selvskade Andre der hjælper

Foreningen Spiseforstyrrelser og Selvskade

Rådgivning og andre tilbud vedrørende spiseforstyrrelse og selvskade
Læs mere

Psykiatrifonden

Rådgivning og støttetilbud om psykisk sygdom og diagnoser
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.