Brev
jeg føler mig udenfor
jeg går i 5 klasse og i 0 til 3 har jeg leget alene i næsten alle frikvarterer indtil jeg fik min virkelig gode ven fra c klassen
vi begyndte at lege hver dag og jeg var ikke alene mere
indtil jeg et år efter skulle flytte skole
efter det er jeg begyndt at savne hende hver dag nogen gange skyper vi men det er ikke det samme som at lege sammen
min mor siger at vi måske om et par måneder skal flytte tilbage
men hun har fortalt mig at hun selv skal flytte til en anden by flere kilometer væk
jeg kan stadig lege med hende mere men savner stadig da vi gik i skole sammen.
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 11 år!
Tak for dit brev.
Hvor er det dejligt at høre, at du fik sådan en god veninde, efter du havde leget alene i frikvarterne fra 0-3. klasse.
Jeg tror, at der er mange børn, der ligesom dig, har prøvet at skulle flytte væk fra deres venner, og som savner dem rigtig meget. Det er rigtig svært, når man har været vant til, at kunne lege sammen hver dag, at man pludselig bor langt fra hinanden, og i stedet må have kontakt over skype eller ringe sammen. Jeg kan godt forstå, at det ikke er det samme, som at lege sammen, og at du savner hende.
Det er da også rigtig uheldigt, at I nu igen måske skal flytte. Det tager tid at falde til i en klasse og så kan det være svært igen at skulle flytte. Men det er dejligt, at du stadig kan lege sammen med din veninde, selv om I ikke skal gå i skole sammen. Jeg tænker, at det vigtigste er, at I stadig er venner. Når I ikke kan gå i skole sammen, men i stedet skal til at besøge hinanden derhjemme, vil jeres venskab bare blive på en anden måde. I kan lave nogle andre ting sammen derhjemme end I kunne i skole. Derhjemme har I jeres egne ting, og kan måske også tage ting med, når I besøger hinanden. I kan også gå nogle ture sammen, og måske kan I spørge jeres forældre, om I må sove sammen en dag? Selvfølgelig er det også vigtigt at skype eller ringe sammen en gang i mellem. Når I ikke ses hver dag, kan I også gå og glæde jer til næste gang i skal ses, og tænke på alle de hyggelige ting I har lavet sammen, og hvad I skal lave næste gang. Jeg tror, at I vil kunne have et rigtig godt venskab på den måde.
Samtidig med at du skal blive ved med at se din veninde udenfor skolen, tænker jeg, at det er vigtigt, at I begge to prøver at finde nye venner på hver jeres skole, så I ikke kommer til at føle jer alene i frikvarterne. En måde at få venner på kan være, at invitere en med hjem fra skole en dag. På den måde kan man lære hinanden bedre at kende, når der ikke er så mange andre, måske din mor vil hjælpe dig lidt med at få inviteret en hjem og sørge for lidt hyggeligt til jer, måske saft og lidt snacks? Man kan også spørge, om man må være med, til nogle af de ting, de andre laver i frikvarterne. Måske kan du huske, hvad der skete, da du blev venner med din gode veninde? Hvad gjorde du, for at blive venner med hende, eller hvordan skete det? Kan du mon gøre noget af det samme igen?
Hvis du synes det er svært, at få venner i klassen, kan du måske snakke med en af dine lærere om det. Det skal selvfølgelig være en sød lærer, som du har lyst til at snakke med om det. Han/hun har måske også nogle idéer til, hvad du kan gøre for at få venner og hjælpe dig på vej.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar, og ønsker dig alt held og lykke.
Mange kærlige hilsner fra
BørneTelefonen