jeg føler mig udenfor

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 11 år!

Tak for dit brev.

Hvor er det dejligt at høre, at du fik sådan en god veninde, efter du havde leget alene i frikvarterne fra 0-3. klasse.

Jeg tror, at der er mange børn, der ligesom dig, har prøvet at skulle flytte væk fra deres venner, og som savner dem rigtig meget. Det er rigtig svært, når man har været vant til, at kunne lege sammen hver dag, at man pludselig bor langt fra hinanden, og i stedet må have kontakt over skype eller ringe sammen. Jeg kan godt forstå, at det ikke er det samme, som at lege sammen, og at du savner hende.

Det er da også rigtig uheldigt, at I nu igen måske skal flytte. Det tager tid at falde til i en klasse og så kan det være svært igen at skulle flytte. Men det er dejligt, at du stadig kan lege sammen med din veninde, selv om I ikke skal gå i skole sammen. Jeg tænker, at det vigtigste er, at I stadig er venner. Når I ikke kan gå i skole sammen, men i stedet skal til at besøge hinanden derhjemme, vil jeres venskab bare blive på en anden måde. I kan lave nogle andre ting sammen derhjemme end I kunne i skole. Derhjemme har I jeres egne ting, og kan måske også tage ting med, når I besøger hinanden. I kan også gå nogle ture sammen, og måske kan I spørge jeres forældre, om I må sove sammen en dag? Selvfølgelig er det også vigtigt at skype eller ringe sammen en gang i mellem. Når I ikke ses hver dag, kan I også gå og glæde jer til næste gang i skal ses, og tænke på alle de hyggelige ting I har lavet sammen, og hvad I skal lave næste gang. Jeg tror, at I vil kunne have et rigtig godt venskab på den måde.

Samtidig med at du skal blive ved med at se din veninde udenfor skolen, tænker jeg, at det er vigtigt, at I begge to prøver at finde nye venner på hver jeres skole, så I ikke kommer til at føle jer alene i frikvarterne. En måde at få venner på kan være, at invitere en med hjem fra skole en dag. På den måde kan man lære hinanden bedre at kende, når der ikke er så mange andre, måske din mor vil hjælpe dig lidt med at få inviteret en hjem og sørge for lidt hyggeligt til jer, måske saft og lidt snacks? Man kan også spørge, om man må være med, til nogle af de ting, de andre laver i frikvarterne. Måske kan du huske, hvad der skete, da du blev venner med din gode veninde? Hvad gjorde du, for at blive venner med hende, eller hvordan skete det? Kan du mon gøre noget af det samme igen?

Hvis du synes det er svært, at få venner i klassen, kan du måske snakke med en af dine lærere om det. Det skal selvfølgelig være en sød lærer, som du har lyst til at snakke med om det. Han/hun har måske også nogle idéer til, hvad du kan gøre for at få venner og hjælpe dig på vej.

Jeg håber, at du kan bruge mit svar, og ønsker dig alt held og lykke.

Mange kærlige hilsner fra
BørneTelefonen

Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed

Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?

Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?

Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?

Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.

Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.

Bekymret for din ven? Få flere råd til, hvordan du kan hjælpe

Har din ven fortalt dig, at der er noget, han eller hun synes er svært? Har du lagt mærke til, at din ven opfører sig anderledes end normalt? Eller er der noget helt tredje, der gør, at du bekymrer dig?

Der er mange forskellige måder at vise på, at man er ked af det. Nogle er ikke bange for at fortælle det. Mens andre holder det hemmeligt.

At gå rundt med nogle svære tanker skal ikke skjules. Men nogle gange kan det være svært at få sagt højt og gjort noget ved.

Det er derfor rigtig rart med gode venner. Venner kan hjælpe os, når vi er kede af det og få os i godt humør igen. Men husk på at når man er barn, er det aldrig dit ansvar at sørge for, din ven bliver glad igen. Det er de voksne, der skal træde til.