Brev
Jeg føler mig meget udenfor
Kære børnetelefon
I mon klasse føler jeg ikke rigtigt at jeg passer ind
Altså de andre i klassen vil ikke være sammen med mig i frikvartererne eller det vil sige pigerene vil ikke en af pigerene er jeg nogle gange sammen med efter skole men i skolen vil hun ikke tale til mig.
jeg prøvede at være sammen med nogle af drengene fordi jeg altid har følt mig bedre tilpas med dem
men de andre piger syntes vidst at jeg er underlig fritid jeg er sammen med drengene og jeg føler mig lige pludselig ikke tilpas med drengene mere fordi jeg tror at det er derfor pigerene ikke vil være sammen med mig
jeg har snakket med min mor og hun har sagt at vi godt kan se på at flytte skole men inderst inde vil jeg ikke flytte fordi jeg vil komme til at savne min ene veninde og mine 2 drenge venner
det skal bare lige siges at jeg nok er venner med klassens 3 største nørder efter de andres mening og min veninde har ikke været i skole i snart 3 uger jeg er faktisk ved at være bekymret for hende
hun er både autist og har meget ADHD og derfor er hun ikke ude i frikvarterende så hende er jeg kun sammen med efter skole
jeg har venner fra de andre klasser men det er ikke det samme hver gang vi skal lave grupper i noget så ved alle hvem de skal gå hen til bare lige ud over mig
Jeg håber i vil svare
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år
Mange tak for dit brev. Jeg kan godt forstå at det med venskaber kan være svært, der sker så mange ændringer mellem jer i de næste par år, hvor I alle begynder at blive teenagere. Nogle venskaber består og andre glider fra hinanden. Nye venskaber opstår - måske også med det modsatte køn, hvilket kan være på en helt anderledes måde.
Når man er teenager, begynder det at betyde noget, hvad andre tænker om en. Her tror jeg, at det gælder om at holde ekstra godt fast i sig selv; du skal selv have lov til at vælge de venner, som betyder noget for dig - uanset hvad andre vil tænke om det. Og du har tre venner, det er rigtig godt!
Nogle gange har man brug for hjælp til at få venskaberne til at fungerer, for det kan være rigtig svært. Venskaber skal passes og plejes; man skal bruge tid sammen og kunne have det sjovt, have respekt for hinanden og ville hinanden det bedste. Det er vidunderligt, at have nogle tæt på, som man kan dele sine oplevelser med - derfor kan det også gøre ond, når venskaber med en god ven eller veninde går i stykker.
Faktisk er venskaber afgørende for at man trives og har det godt. Alle mennesker - både børn og voksne - har brug for andre omkring sig.
Derfor synes jeg også, at det er rigtig godt, at du har fortalt din mor, hvordan du oplever det henne i skolen. Det er godt at have en, som man stoler på og kan snakke med. Samtidig tror jeg også, at det er vigtigt, at du lytter til dig selv; hvis du ikke har lyst til at flytte skole lige nu - hvis du har lyst til at give det en chance, der hvor du er, så er det noget, som du skal gøre. Dog med hjælp for de voksne omkring dig.
Din skole er ansvarlige for at arbejde med trivslen i din klasse - både i forhold til dig, men også i forhold til hele klasse-fællesskabet. Derfor er det vigtigt, at du og din mor får snakket med din klasselærere og klassepædagog.
Derfor tænker jeg, at I skal bede om et møde med lærere/pædagoger, hvor I fortæller om dine oplevelser i skolen. Sammen kan I lave en plan for, hvordan de bedste kan støtte dig i dagligdagen. Det er vigtigt, at I efter et stykke tid mødes igen og snakker om, hvordan det så er gået i den periode.
Når jeg læser dit brev, fornemmer jeg, at du er en pige som tør stå ved sig selv, og som samtidig er en god og omsorgsfuld veninde, som gerne vil have at andre omkring sig har det godt. Husk også at passe på dig selv!
Kærlig hilsen
BørneTelefonen