Jeg føler mig meget udenfor

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 12 år

Mange tak for dit brev. Jeg kan godt forstå at det med venskaber kan være svært, der sker så mange ændringer mellem jer i de næste par år, hvor I alle begynder at blive teenagere. Nogle venskaber består og andre glider fra hinanden. Nye venskaber opstår - måske også med det modsatte køn, hvilket kan være på en helt anderledes måde.

Når man er teenager, begynder det at betyde noget, hvad andre tænker om en. Her tror jeg, at det gælder om at holde ekstra godt fast i sig selv; du skal selv have lov til at vælge de venner, som betyder noget for dig - uanset hvad andre vil tænke om det. Og du har tre venner, det er rigtig godt!

Nogle gange har man brug for hjælp til at få venskaberne til at fungerer, for det kan være rigtig svært. Venskaber skal passes og plejes; man skal bruge tid sammen og kunne have det sjovt, have respekt for hinanden og ville hinanden det bedste. Det er vidunderligt, at have nogle tæt på, som man kan dele sine oplevelser med - derfor kan det også gøre ond, når venskaber med en god ven eller veninde går i stykker.

Faktisk er venskaber afgørende for at man trives og har det godt. Alle mennesker - både børn og voksne - har brug for andre omkring sig.

Derfor synes jeg også, at det er rigtig godt, at du har fortalt din mor, hvordan du oplever det henne i skolen. Det er godt at have en, som man stoler på og kan snakke med. Samtidig tror jeg også, at det er vigtigt, at du lytter til dig selv; hvis du ikke har lyst til at flytte skole lige nu - hvis du har lyst til at give det en chance, der hvor du er, så er det noget, som du skal gøre. Dog med hjælp for de voksne omkring dig.

Din skole er ansvarlige for at arbejde med trivslen i din klasse - både i forhold til dig, men også i forhold til hele klasse-fællesskabet. Derfor er det vigtigt, at du og din mor får snakket med din klasselærere og klassepædagog.

Derfor tænker jeg, at I skal bede om et møde med lærere/pædagoger, hvor I fortæller om dine oplevelser i skolen. Sammen kan I lave en plan for, hvordan de bedste kan støtte dig i dagligdagen. Det er vigtigt, at I efter et stykke tid mødes igen og snakker om, hvordan det så er gået i den periode.

Når jeg læser dit brev, fornemmer jeg, at du er en pige som tør stå ved sig selv, og som samtidig er en god og omsorgsfuld veninde, som gerne vil have at andre omkring sig har det godt. Husk også at passe på dig selv!

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed

Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.

Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!

Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed

Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?

Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?

Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?

Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.

Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.