Brev
jeg føler mig ikke velkommen
Hej jeg er en pige på 12 år
( er ikke godt til at stave )
jeg føler ikke at jeg ikke er velkommen i min klasse , fordi at alle har nogen og være sammen med i fikvarterene
og jeg sedder bare på en bænk helt alene
der er engen folk der gider at være sammen med mig ,
jeg følger mig ensom
hvad skal jeg gøre
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år.
Du staver da helt fint. Jeg kan sagtens læse dit brev, så tak for det.
Når man vil ændre noget i sit liv, så skal man være modig og forberedt på at noget nyt vil ske. Efter at have læst dit brev kan jeg mærke, at du er klar til at ændre på din situation og det er super sejt.
Ensomhed er noget alle mennesker kender til. Det er en følelse der kan ramme både børn, unge og voksne. Nogle føler sig ofte ensomme, mens andre, ligesom du, føler ensomheden i bestemte situationer. Det er ikke muligt, at se på folk at de er ensomme, så det er derfor vigtigt at fortælle andre om, hvordan man har det. Ved at fortælle andre om det, så bliver det lettere for dem at forstå, der er et problem de skal hjælpe med at få løst.
Det er rigtig flot at du har skrevet ind, men mon du har fortalt andre om følelsen af ensomhed? Du kunne tale med dine forældre eller en lærer på din skole om, hvordan du har det, så kunne I sammen prøve at finde ud af, hvordan du igen kommer til, at føle dig velkommen i din klasse. Hvis det er svært for dig at få sagt, så var en mulighed at skrive et brev til en god voksen,  du kender. Du kan få hjælp til at skrive et brev her: https://bornetelefonen.dk/skriv-0
En anden mulighed kunne være, at du spurgte dig selv: "Hvad har JEG lyst til at lave i frikvarterene?" Du kunne starte en aktivitet, som du finder sjov. Måske nogle af de andre også synes, det ser sjovt ud, så kan du invitere dem til at være med og I vil sammen kunne skabe nogle fælles interesser.
Har du lyst kan du også tage kontakt til Headspace. Det er et sted hvor unge mennesker har mulighed for at tale sammen og evt mødes. De har afdelinger forskellige steder i landet, og du kan læse mere om dem her på deres hjemmeside:  https://www.headspace.dk/temaer/ensomhed
Jeg tror, at det kan lykkes at få det godt og komme godt ind i klassen og få venner.
Kærlig hilsen BørneTelefonen