Brev
Jeg føler mig ikke ensom
Er ikke helt sikker på, hvordan man starter de her ting så jeg vælger bare, at gå lige til sagen. Jeg har rigeligt med venner og har masser af muligheder for, at være sammen med dem. Jeg kender mine venner og de kender mig. Jeg er da også meget taknemlig for, at jeg har fået så gode venner som jeg har, men jeg har altid ikke forstået, hvorfor jeg bliver træt af, at være sammen med dem, eller generelt bliver jeg træt af, at være sammen med folk i det hele taget. Altså ikke på den måde, at jeg dropper dem, men på den måde, at det er trættene, at være sammen med folk.
Som jeg nævnte tidligere i brevet har jeg rigeligt med venner og muligheder for, at se dem, men for at være ærlig ville jeg faktisk helst bare være alene og kun se dem i min skoletid. De er alle sammen super flinke og alt, men fortrækker bare, at være alene og bliver føler mig også helt slidt efter et besøg eller en hurtigt tur på Mac Donalds eller noget, hvor jeg er sammen med dem. Det får ofte folk til at tro, at jeg er trist eller deprimeret, men jeg har det egentlig bare sjovest når jeg er alene. Jeg forstår ikke helt hvorfor det er, at jeg føler det sådan og ved ikke helt om der er noget galt med mig siden, at jeg jo godt ved at en 15 dreng normalt ville være vild med, at tag i byen med et par venner eller spille lidt fodbold eller generelt bare hænge ud med dem, men det er bare slet ikke sådan jeg har det.
Ved godt det er lidt langt, men for at summerer forstår jeg ikke, hvorfor jeg hæller vil være alene i stedet for at være som alle andre unge og gå ud sammen med vennerne.
Dreng, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 15 år.
På mig lyder det som om, at du er i gang med at finde dig selv i den udvikling, du gennemgår i forbindelse med puberteten, fra at være en dreng til at blive en ung mand, der lever et voksenliv. I den proces sker der ikke kun en stor forandring med din fysiske fremtoning. Forandringen – eller udviklingen, er mindst lige så stor hvad angår dit mentale.
Du fortæller om, at du efter en hurtig tur på Mac Donald eller på anden sammen med dine venner har brug for at være alene med dig selv. Det kan handle om flere ting, som er almindelige for os mennesker.
Jeg vil gerne prøve at tænke lidt højt sammen med dig ift. hvad du kan prøve af. Håber det er okay for dig.
Det kan handle om, at det kræver mental energi at være sammen med andre mennesker. Vores behov for at restituere efter sociale samvær kan være forskelligt og måden, vi restituerer på, kan være forskellig. Nogle henter deres mentale energi ved at være sammen med andre. Andre henter deres mentale energi ved at være alene med sig selv. Det ene er ikke bedre end det andet.
Derfor er det også vigtigt at understrege, at når jeg kommer med foreslag, så er det ikke fordi jeg egentlig synes du bør ændre noget. For din lyst til at være mere alene i øjeblikket er helt okay. Så se ikke mindre foreslag og ideer som om, at du absolut skal være mere udadvendt end du har brug for i den her periode – det er alt sammen bare ideer, til hvis du ønsker at prøve nye ting af ift. dit sociale behov.
Jeg tænker, at det måske kan handle om, at nogle af de ting, I laver, når du er sammen med dine venner, måske ikke altid er noget, du helt har lyst til? Hvis det nogle gange er sådan for dig, kan du overveje, om du vil foreslå dine venner, at I mødes nogle andre steder eller laver nogle andre ting end I plejer at lave.
Det kan handle om, at du har nogle interesser, du hellere vil bruge tid på end at gøre de ting, som du plejer at gøre sammen med dine venner. Selvom dine venner er mægtigt flinke, kan det være, du har brug for, at der sker nye ting for dig i dit liv.
Det kan også være, at de ting I laver meget foregår ude. Altså fx i byen, gå i butikker, spise på cafe/McD osv. Og jeg har talt med mange unge der, ligesom dig, faktisk er socialt “mæt”, når bare de har været i skole. Så en ide kunne også være at I du måske en invitere en enkelt af dine venner med hjem til dig. Hvis det føles mere afslappende.
Jeg vil gerne opnå, at du går på opdagelse i, hvad dette her drejer sig om. Du er sådan set lidt startet med at gå på opdagelse ved at skrive til os.
Jeg vil gerne opnå, at du betragter dette hér som en helt almindelige udviklingsproces, du er skal igennem og at du i den forbindelse taler med dine forældre og eventuelle andre, som du stoler på, om dette.
Dét foreslår jeg for at du ikke skal føle dig alene, og jeg foreslår det for at dine venner og din familie kan få en forståelse og en accept af, at du er igang med den proces. Din proces. Andre har deres.
Det kan sagtens være, at der er andre drenge og piger blandt dine kammerater, som har det på samme måde, når du ser dig omkring i din vennekreds.
Jeg håber, du kan bruge mit svar til noget. Jeg ønsker dig i hvert fald masser af held og lykke med at være tro mod dig selv og de behov, som du har
Kærlig hilsen fra Børnetelefonen