Jeg føler mig ikke ensom

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 15 år.

På mig lyder det som om, at du er i gang med at finde dig selv i den udvikling, du gennemgår i forbindelse med puberteten, fra at være en dreng til at blive en ung mand, der lever et voksenliv. I den proces sker der ikke kun en stor forandring med din fysiske fremtoning. Forandringen – eller udviklingen, er mindst lige så stor hvad angår dit mentale.

Du fortæller om, at du efter en hurtig tur på Mac Donald eller på anden sammen med dine venner har brug for at være alene med dig selv. Det kan handle om flere ting, som er almindelige for os mennesker.

Jeg vil gerne prøve at tænke lidt højt sammen med dig ift. hvad du kan prøve af. Håber det er okay for dig.

Det kan handle om, at det kræver mental energi at være sammen med andre mennesker. Vores behov for at restituere efter sociale samvær kan være forskelligt og måden, vi restituerer på, kan være forskellig. Nogle henter deres mentale energi ved at være sammen med andre. Andre henter deres mentale energi ved at være alene med sig selv. Det ene er ikke bedre end det andet.

Derfor er det også vigtigt at understrege, at når jeg kommer med foreslag, så er det ikke fordi jeg egentlig synes du bør ændre noget. For din lyst til at være mere alene i øjeblikket er helt okay. Så se ikke mindre foreslag og ideer som om, at du absolut skal være mere udadvendt end du har brug for i den her periode – det er alt sammen bare ideer, til hvis du ønsker at prøve nye ting af ift. dit sociale behov.

Jeg tænker, at det måske kan handle om, at nogle af de ting, I laver, når du er sammen med dine venner, måske ikke altid er noget, du helt har lyst til? Hvis det nogle gange er sådan for dig, kan du overveje, om du vil foreslå dine venner, at I mødes nogle andre steder eller laver nogle andre ting end I plejer at lave.

Det kan handle om, at du har nogle interesser, du hellere vil bruge tid på end at gøre de ting, som du plejer at gøre sammen med dine venner. Selvom dine venner er mægtigt flinke, kan det være, du har brug for, at der sker nye ting for dig i dit liv.

Det kan også være, at de ting I laver meget foregår ude. Altså fx i byen, gå i butikker, spise på cafe/McD osv. Og jeg har talt med mange unge der, ligesom dig, faktisk er socialt “mæt”, når bare de har været i skole. Så en ide kunne også være at I du måske en invitere en enkelt af dine venner med hjem til dig. Hvis det føles mere afslappende.

Jeg vil gerne opnå, at du går på opdagelse i, hvad dette her drejer sig om. Du er sådan set lidt startet med at gå på opdagelse ved at skrive til os.

Jeg vil gerne opnå, at du betragter dette hér som en helt almindelige udviklingsproces, du er skal igennem og at du i den forbindelse taler med dine forældre og eventuelle andre, som du stoler på, om dette.

Dét foreslår jeg for at du ikke skal føle dig alene, og jeg foreslår det for at dine venner og din familie kan få en forståelse og en accept af, at du er igang med den proces. Din proces. Andre har deres.

Det kan sagtens være, at der er andre drenge og piger blandt dine kammerater, som har det på samme måde, når du ser dig omkring i din vennekreds.

Jeg håber, du kan bruge mit svar til noget. Jeg ønsker dig i hvert fald masser af held og lykke med at være tro mod dig selv og de behov, som du har

Kærlig hilsen fra Børnetelefonen

Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed

Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.

Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!

Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed

Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?

Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?

Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?

Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.

Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.