Jeg føler mig ensom i et fælleskab

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære Mathilde,

Dit brev er så fint og overskueligt at læse. Du beskriver i fine formuleringer, hvordan din følelse af ensomhed er for dig. Du føler, du går rundt i en bobbel, du har lagt mærke til ændringer i din søvn og spisning, og føler dig deprimeret. Ensomhed er noget mange kender til, selvom de måske ikke har dit mod og tør tale om det endnu. Det er virkelig ikke rart, at gå rundt som du, med en følelse af ensomhed.

Derfor er det virkelig så godt, at du har skrevet dit brev her, for jeg kan fornemme, at tankerne fylder meget for dig.

Jeg forstår godt, hvis du bliver fysisk træt, at at prøve at få alle til at kunne lide dig. Du har så ret i, at det er en umulig opgave, at få alle til at kunne lide én. Man vil altid være uenig eller have forskellige værdier eller holdninger – det er jo lidt det fine i at vi er mange forskellige personligheder derude i verden.

Hvorfor mon du er bange for, hvad andre tænker om dig? Jeg spørger, fordi det kan være hjælpsomt at konkretisere de ting, man bekymrer sig for, er bange for osv. Måske du er bange for, at de vil afvise dig? Det er en meget almindelig frygt hos os alle – det at blive afvist. Jeg vil blot fortælle dig, at du på ingen måde er alene om at have de tanker du har. Lige nu skriver mange unge til os om ensomhed i Corona-tiden.

Det er nogle store, filosofiske tanker om livet du har gjort dig om livet og meningen. Måske det føles lidt overvældende for dig? Måske er blot lidt spændende at udforske de tanker? Bogen Sofies Verden, handler meget om at forholde sig til de store tanker i livet. Den kunne måske være noget for dig?

Det lyder til, at du har nogle af dine gamle venner fra inden efterskolen, men at det er svært at holde kontakt? Skriver I på messenger eller snapchat? Måske du føler dig langt væk fra dem, med din nye hverdag på efterskolen? Det er jo ikke nemt i det hele taget, at holde kontakt med sine venner i Corona-tiden.

Jeg vil her komme med mine forslag til hjælp til dig, så du forhåbentligt kan få det bedre;

  • Mon du har talt med en voksen om din følelse af ensomhed og alt det der følger med? Måske dine forældre, en moster, eller en lærer på efterskolen? Det kan være tungt, at gå med de ensomme og triste tanker, du beskriver. Jeg tror, det ville kunne lette dit hjerte lidt, at få talt med en voksen om dine tanker. Især er det vigtigt, at dine forældre, ved hvordan du har det. Jeg kender jo ikke dine forældre, men håber du har mod på at tale med dem. Ved at mærke sine forældres omsorg, kan man få mere mod på at være i de svære ting. Hvad tænker du om det?
  • Ved at tale med en lærer på efterskolen, vil de måske kunne hjælpe dig med ikke at gå rundt og føle dig ensom blandt de andre. Et efterskoleliv skulle jo gerne være et sted, at møde nye venner og opleve nye ting om sig selv. Det er lærerne ofte rigtig dygtige til at hjælpe med, hvis du har mod på at tale med en. Måske du har det særligt godt med en af dem?
  • Din læge kan også være god at tale med omkring, hvordan du har det. På det gule sygesikringsbevis står nummeret til lægeklinikken. Du kan sagtens få en aftale alene eller have en forælder med dig. Lægen kan henvise dig til nogle dygtige mennesker, som kan hjælpe dig videre med dine triste tanker. Jeg kan fornemme, at ensomheden påvirker dig i dit liv. Det får mig til at tænke, at det er vigtigt du får en god hjælp videre, så du kan komme ud og leve det liv, du gerne vil.

Du har været virkelig god til at beskrive din situation og dine følelser for os i dit brev. Det tror jeg på, vil kunne hjælpe dig i din videre ved ud af ensomheden. Du har også vist evnen til at mærke i dig selv, og at du ikke burde stå alene om at have de her følelser og tanker.

Du er altid velkommen til at skrive eller ringe ind til BørneTelefonen på 116111 om, hvordan du har det, eller hvad du tænker på – Vi vil altid gerne lytte.

Jeg ønsker dig alt det bedste,

Kærligste hilsner

BørneTelefonen

Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed

Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.

Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!

Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed

Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?

Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?

Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?

Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.

Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.