Jeg føler mig ensom

Hej. Jeg føler mig meget udenfor, i min klasse.

Nærmest alle, har nogle, at snakke med undtagen mig. Jeg har prøvet, at lave aftaler men det er som om, de ikke gider mig. Da. det altid er mig, som spørg hvis vi skal være sammen eller, lave noget sammen.Jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre for at få flere venner.

Jeg har ikke kunne snakke med nogen om det, fordi at jeg syntes det er svært at snakke om.

Pige, 11 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 11 år

På BørneTelefonen taler vi med rigtig mange børn og unge, der føler sig ensomme eller udenfor. Du er bestemt ikke alene.

At føle sig udenfor er en følelse, som vi alle sammen har nogen gange. De fleste mennesker oplever det gennem livet på forskellige tidspunkter. Hvis følelsen begynder at fylde meget i hverdagen, er det dog vigtigt, at man søger hjælp til at ændre det – præcis som du gør nu.

Du skriver i dit brev, at du føler dig udenfor når du er henne i skolen. Er det mon kun i klassen, hvor du føler dig udenfor? Jeg spørger, fordi det kan være rart at tænke på om der er andre steder eller i andre situationer, hvor du ikke føler dig udenfor. Det kunne fx være at du går til en fritidsaktivitet, hvor du føler dig mere en del af fællesskabet?

Jeg vil rigtig gerne give dig nogen ideer til, hvordan du kan komme ud af følelsen af at være udenfor. Jeg håber, at du kan bruge dem.

  • Mød nye mennesker. Måske går du allerede til en fritidsaktivitet? Ellers er det et rigtig godt sted at møde nye mennesker. Måske elsker du at synge, spille håndbold, male eller hoppe trampolin? Der findes mange muligheder for at lave noget i fritiden, man synes er sjovt, og hvor man kan få nye venner. Hvad kan du godt lide at lave?
  • Fritidsklub. Er der mon en fritidsklub i din kommune? Her kan man nemlig lave sjove aktiviteter og få nye venner.
  • Tag initiativ. Jeg kan høre, at du allerede har prøvet at spørge nogen om I skal være sammen. Det viser mig, at du er god til at tage initiativ. Jeg kan høre, at du tænker, at de andre ikke gider dig. Det kan jeg virkelig godt forstå er hårdt at tænke sådan. Når jeg alligevel tænker, at det er kan være en god idé at blive ved med at tage initiativ, er det fordi, at du viser de andre, at du gerne vil være en del af fællesskabet. Måske du kan høre dem, om de vil spille bold i frikvarteret? Eller lave filmaften?
  • Tal med en lærer. Når det er i skolen, at du føler dig ensom, så kan det være godt at tale med en lærer. Læreren kan hjælpe jer med at starte aktiviteter i klassen, så i kan blive bedre venner. Hvis det er svært at fortælle om følelserne, så kan du skrive det i et brev. Du kan enten selv skrive det eller bruge BørneTelefonens skabelon her: skriv det.
  • Tal med en voksen. Hos BørneTelefonen ved vi, at det kan være en stor hjælp at tale om ensomhed og følelsen af at være udenfor. Har du en forælder, bedsteforælder eller lærer du kan tale med?

Du kan læse mere om ensomhed på BørneTelefonens hjemmeside her: ensom, alene og udenfor.

Jeg håber meget, at du kan bruge mit svar. Du er altid meget velkommen til at skrive eller ringe til os på 116111. Vi er vant til at tale med børn og unge, om alt det der er svært.

Kærlig hilsen fra BørneTelefonen

Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed

Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.

Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!

Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed

Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?

Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?

Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?

Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.

Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.