Jeg føler mig alene

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære du

Hold da op, hvor er du bare god til at forklare, hvad det gør ved dig, at du føler dig alene. Det giver mig en rigtig god forståelse for, hvorfor det er svært for dig.

Jeg ved, at der er rigtig mange andre, der også føler sig alene. Jeg er sikker på, at mange andre, der læser dit brev vil kunne genkende de følelser, du beskriver og måske føle sig mindre alene, når de kan se, at der er andre, der har det ligesom dem. Så tusind tak for dit brev.

Det virker på mig, som om du er en pige, for hvem det betyder meget at have nogle at betro sig til. Jeg tænker, at dit ønske og behov er med til, at du selv er en god veninde.Jeg vil gerne prøve at give dig nogle idéer til, hvad du kan gøre. Så må du vurdere, om du kan bruge nogle af ideerne til noget.

Du skriver, at du har fortalt det til din klasselærer, som ikke har gjort andet end at skrive hjem til dine forældre. Jeg tænker, at din klasselærer måske har reageret sådan, fordi hun ikke ved, hvad hun kan gøre ved det. Lige gyldig hvad der er årsagen til det, så tænker jeg, at det ikke er støtte nok for dig. Jeg bliver nysgerrig efter, hvornår du sidst har sagt det til hende? Hvis det er noget tid siden, mon det så kunne hjælpe at sige det igen? Denne gang kan du så sige til hende, at det ikke har hjulpet, at hun har skrevet hjem til dine forældre og spørge, om hun kan gøre noget andet. Hvis du har tillid til hende, kunne I måske få en snak om, hvordan hun kunne hjælpe dig? Mon det var noget du kunne have lyst til?

Jeg tænker på, hvad I mon bruger klassens tid til? I nogle klasser bruger man den tid til at snakke om klassens trivsel. Nogle gange virker det som om, alle andre har det godt i klassen. Men måske er der andre i din klasse, der ligesom dig, mangler nogle mere tætte venner eller veninder. Det kunne du måske tale med din klasselærer om?

Jeg kan forestille mig, at det kan være svært at tage hul på en snak med din klasselærer. Mon du føler det sådan? Jeg tænker på, om det ville hjælpe dig, hvis du viste brevet til din klasselærer? Du kunne også skrive et brev direkte til hende, hvor du forklarer, hvordan du har det og hvad du godt kunne tænke dig. Når jeg foreslår dig den idé, er det fordi, jeg oplever, at du er meget meget god til at forklare, hvad det gør ved dig, at du ikke har en tæt veninde i klassen.

Jeg kan forstå på dit brev, at dine forældre også virker lidt ligeglade. Måske ved de heller ikke, hvad de skal gøre og hvordan de kan hjælpe. Eller måske ved de ikke, at det faktisk er et stort ønske for dig. Jeg tænker på, at du måske også kunne vise brevet til dem. Så de måske kan hjælpe med at invitere nogen hjem til dig fra klassen. Det kan fx være en sleepover, pyjamas party eller andre ting, som kan være hyggeligt for jer piger... Kunne du mon have lyst til det?

En anden mulighed kunne være, at du talte med dine forældre og din klasselærer om det, på samme tid. Ved du, om I snart skal have skole-hjem-samtaler? Hvis I snart skal det, kunne det måske være en idé, at du der fortalte dem, at du stadig savner en god veninde og at det ikke har forandret sig for dig, siden du sidst sagde det til dem. Hvad mon du tænker om det?

Kender du en AKT-lærer? En AKT-lærer er en lærer, der tager sig af børnenes trivsel og fx taler med børn og unge om venskaber. Ved du, om I har en AKT-lærer på skolen? Hvis I har det, kunne det måske være en mulighed at tale med den lærer? De er vant til at hjælpe børn, der føler som du gør. Hvis du er i tvivl, om der er en AKT-lærer på din skole, kan du spørge på kontoret eller din lærer.

Der er andre, der ligesom dig også har skrevet om det at føle sig alene eller ensom. Her i brevkassen kan du læse andres breve. Måske kan du også her få nogle ideer til, hvad du kan gøre. Nogle gange er der andre børn og unge der skriver, hvad de tænker og nogle gange kommer de også med nogle idéer. Måske er der nogle idéer der, som du kan bruge.

Jeg håber, du kan bruge svaret. Det er vigtigt, at du ikke føler dig som luft i klassen, men tværtimod har nogle, som du kan have et tæt forhold til. Derfor er det sejt af dig, at du ikke har givet op og jeg vil ønske dig rigtig meget held og lykke med at gøre noget ved det.

De bedste hilsner og kram fra BørneTelefonen

Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed

Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.

Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!

Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed

Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?

Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?

Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?

Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.

Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.