Brev
Jeg føler mig alene i verden
Hej BB
jeg er en dreng på 14 år og går i 7. Klasse og lige siden dette skole år begyndte har jeg været ensom socialt (meget ensom ved hensyn til drengene i klassen)
i starten var det ikke så slemt fordi det virkede meget tilfældigt de aftalte at de skulle være sammen efter skole men efter noget tid lod jeg mærke til at de undgik mig og det var ikke bare det faktum at jeg ikke blev inviteret med nej vær gang jeg spurgte om nogen kunne være sammen eller om jeg måtte komme med blev jeg mødt med den samme f**king Undskyldning “jeg kan ikke” eller “vi har aftalt at det bare var os 9” osv og igen det kunne også være mig der ikke var så heldig eller at jeg bare skulle spørge før det men nej det var konstant (det er der stadig) og efter hånden blev jeg mere og mere alene fordi drenge gad ikke at haven noget med mig at gøre og pigerne ignorerede mig eller snakkede ned til mig som om jeg var dum
min løsning på det hele var at begynde at gøre det jeg elsker, jeg elsker at læse og det fik jeg den Mange ensomme frikvarter til at gå med og hvis jeg ikke læste skrev jeg historier men når jeg var gået i stå med det gik jeg alene rundt på skolen men så begyndte jeg at lægge mærke til at mine klasse “kammerater” glo på mig eller gøre grin af mig og undgå mig
de gin enda så langt at de kaldte mig sær eller særling eller psykisk syg/psykopat fordi jeg kunne lide andre ting end de kunne og tit i situationer som dette kan unge/børn finde tilflugt der hjemme men det kunne jeg ikke fordi min mor har en kronisk sygdom som giver hende smerter i hendes ben så hUndskyld taget Hvad ved jeg af piller som gør hende træt så hun sover meget
min far er på arbejde og bagefter nede i hans elskede teakwondo klub sammen med min bror som ellers altid er hjemme hos sin kærste (som jeg vil refere til som A) A som kontrolere deres forhold pågrund af at min bror lider af adhd som gør at han har svært med at tage beslutninger.
Når men som i kan se er der ikke mange at snakke med jeg har talt med en lære flere gange men det har heller ikke hjulpet og med alt det her socialt sh*t kørende rundt i mit hoved bliver man også træt (meget træt) og ærligt har jeg ikke energi til noget som helst det gået så langt at det føles som om jeg ikke har nogen tåre (selvom jeg ikke græder så tit)
jeg har en eller anden mærkelig ide om at man er svag hvis man tuder/græder men det gør ondt jeg føler mig alene og det har slet ikke hjulpet at jeg lige for nyligt er blevet afvist af en pige som jeg har haft en crush på side 5. Klasse og jeg fandt ud af at hun åbenbart kan lide min eneste drenge ven (også en af de eneste venner jeg har) endnu en smerte og hovedpine
det hjælper heller ikke at jeg er mere intelligent end mange fra min klasse så det er ikke sådan noget jeg glemmer eller kan lade vær med at tænke over og selvom jeg har mine bøger og historier kan jeg kun så meget fordi enten er jeg en computer nørd (på den dårlige måde) eller så er jeg en “freak”
der er bare så mange ting at tage stilling til at jeg overvejer den mere mørke vej (selv skade ????)
det måske det eneste der hjælper
Kh en meget trist 13 årige dreng
Dreng, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 13 år.
Tak for dit meget ærlige og modne brev. Det er godt, du har skrevet for jeg kan godt høre, at du har det svært.
Jeg virkelig godt forstå, at du bliver ked af -  vi har nemlig alle sammen brug for at mærke, at andre ser os og kan lide os. At du har det så slemt, at du overvejer at skade dig selv, gør mig rigtig bekymret. Det er aldrig en god løsning, men kun en måde at få flere problemer på.
Men jeg kan godt forstå, din frustration. Du har faktisk allerede har forsøgt at gøre noget – og det er rigtig flot!  Desværre har du ikke fået den hjælp, du i høj grad fortjener.
Du skriver at du har svært ved at tale med dine forældre om det. Jeg kan godt se, at det er svært at tale med din mor, hvis hun er syg og sløv af piller.
På trods af at du skriver at din far bruger det meste af sin tid på arbejdet eller i teakwondoklubben med din bror, så syntes jeg alligevel, at du skal prøve at fortælle ham, hvordan du har det. Hvis det er svært for dig at tale med ham direkte, kan du vise ham både dit brev og mit svar. Du har i dit brev meget flot beskrevet dine tanker og følelser.
Selvom din far måske ikke kan hjælpe dig med at finde nye venner, så bliver han måske mere opmærksom på, at du savner hans (og din mors) omsorg. Og at du  i en periode lige nu, hvor du har ekstra meget brug for den.
Hvor er det bare trist og uretfærdigt, at dine lærer ikke har forsøgt at hjælpe dig i denne svære situation. Også her ville din far måske kunne hjælpe dig med at få talt med skolen igen. For dine lærere SKAL hjælpe dig. Det er deres pligt. Din far kunne tage med op på skolen og snakke med lærerne sammen med dig.
Nogle gange kan det være svært at få venner eller veninder, fordi man ikke deler de samme interesser, hvilket du også selv er lidt inde på i dit brev. Jeg tænker, om det måske var en mulighed for dig at opsøge en klub el organisation, hvor der var nogle med de samme interesser som dig. Gennem en interesse kan du måske møde nogle drenge, der kunne blive nogle rigtig gode venner og som måske er mere som dig. Hvis du godt kan lide historier og eventyr kunne det måske være, at sådan noget som rollespil kunne være spændende? Er det noget, der bliver udbudt i nærheden af dig? Hvis ikke rollespil, så kan du måske selv finde på noget som passer bedre til dine interesser.
Du skriver, at du har en drengeven. Måske han har nogle af de samme interesser som dig og ville derfor også være interesseret i at starte i en klub el. lignende sammen med dig?
Har du mon talt med ham om, hvordan du har det? Det kan være rigtig svært at gå alene og være så trist uden at dele det med nogen. Måske han også har oplevet nogle af de samme ting som dig? Jeg kan godt forstå, at det er hårdt at pigen, som du er forelsket i, nu er forelsket i ham. Men det er jo ikke hans skyld, og det må du derfor prøve ikke lade gå ud over ham og jeres venskab.
Det er rigtig godt, at du handler på din følelse af ensomhed nu. Jeg håber derfor, at du kan bruge mit svar, og at du kommer til at få en rigtig god snak med din far. Jeg ønsker for dig, at du får en god skoletid og nogle dejlige venner. Hvis du derfor stadig ikke får den rette hjælp på din skole, så synes jeg, du og din far skal tale om muligheden for at skifte skole. Eventuelt til en efterskole, der fokuserer på nogle af dine interesser.
Hvis din far ikke hjælper dig, er du meget velkommen til at ringe eller skrive til os igen. For du skal have hjælp. Så kan vi sammen finde ud af, om der måske er en anden i din familie, din vens mor/far eller en helt anden voksen, du kan gå til. Kig desuden også på Headspaces hjemmeside – de kan også være gode at snakke med.
Jeg ønsker dig alt det bedste.
Mange tanker og hilsner
Fra BørneTelefonen.
Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed
Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.
Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!
Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed
Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?
Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?
Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?
Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.
Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.