Jeg føler mig alene i verden

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 13 år.

Tak for dit meget ærlige og modne brev. Det er godt, du har skrevet for jeg kan godt høre, at du har det svært.

Jeg virkelig godt forstå, at du bliver ked af -  vi har nemlig alle sammen brug for at mærke, at andre ser os og kan lide os. At du har det så slemt, at du overvejer at skade dig selv, gør mig rigtig bekymret. Det er aldrig en god løsning, men kun en måde at få flere problemer på.

Men jeg kan godt forstå, din frustration. Du har faktisk allerede har forsøgt at gøre noget – og det er rigtig flot!  Desværre har du ikke fået den hjælp, du i høj grad fortjener.

Du skriver at du har svært ved at tale med dine forældre om det. Jeg kan godt se, at det er svært at tale med din mor, hvis hun er syg og sløv af piller.

På trods af at du skriver at din far bruger det meste af sin tid på arbejdet eller i teakwondoklubben med din bror, så syntes jeg alligevel, at du skal prøve at fortælle ham, hvordan du har det. Hvis det er svært for dig at tale med ham direkte, kan du vise ham både dit brev og mit svar. Du har i dit brev meget flot beskrevet dine tanker og følelser.

Selvom din far måske ikke kan hjælpe dig med at finde nye venner, så bliver han måske mere opmærksom på, at du savner hans (og din mors) omsorg. Og at du  i en periode lige nu, hvor du har ekstra meget brug for den.

Hvor er det bare trist og uretfærdigt, at dine lærer ikke har forsøgt at hjælpe dig i denne svære situation. Også her ville din far måske kunne hjælpe dig med at få talt med skolen igen. For dine lærere SKAL hjælpe dig. Det er deres pligt. Din far kunne tage med op på skolen og snakke med lærerne sammen med dig.

Nogle gange kan det være svært at få venner eller veninder, fordi man ikke deler de samme interesser, hvilket du også selv er lidt inde på i dit brev. Jeg tænker, om det måske var en mulighed for dig at opsøge en klub el organisation, hvor der var nogle med de samme interesser som dig. Gennem en interesse kan du måske møde nogle drenge, der kunne blive nogle rigtig gode venner og som måske er mere som dig. Hvis du godt kan lide historier og eventyr kunne det måske være, at sådan noget som rollespil kunne være spændende? Er det noget, der bliver udbudt i nærheden af dig? Hvis ikke rollespil, så kan du måske selv finde på noget som passer bedre til dine interesser.

Du skriver, at du har en drengeven. Måske han har nogle af de samme interesser som dig og ville derfor også være interesseret i at starte i en klub el. lignende sammen med dig?

Har du mon talt med ham om, hvordan du har det? Det kan være rigtig svært at gå alene og være så trist uden at dele det med nogen. Måske han også har oplevet nogle af de samme ting som dig? Jeg kan godt forstå, at det er hårdt at pigen, som du er forelsket i, nu er forelsket i ham. Men det er jo ikke hans skyld, og det må du derfor prøve ikke lade gå ud over ham og jeres venskab.

Det er rigtig godt, at du handler på din følelse af ensomhed nu. Jeg håber derfor, at du kan bruge mit svar, og at du kommer til at få en rigtig god snak med din far. Jeg ønsker for dig, at du får en god skoletid og nogle dejlige venner. Hvis du derfor stadig ikke får den rette hjælp på din skole, så synes jeg, du og din far skal tale om muligheden for at skifte skole. Eventuelt til en efterskole, der fokuserer på nogle af dine interesser.

Hvis din far ikke hjælper dig, er du meget velkommen til at ringe eller skrive til os igen. For du skal have hjælp. Så kan vi sammen finde ud af, om der måske er en anden i din familie, din vens mor/far eller en helt anden voksen, du kan gå til. Kig desuden også på Headspaces hjemmeside – de kan også være gode at snakke med.

Jeg ønsker dig alt det bedste.

Mange tanker og hilsner

Fra BørneTelefonen.

Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed

Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.

Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!

Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed

Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?

Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?

Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?

Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.

Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.