Brev
Jeg føler mig alene
Hej jeg er en pige på 11 og føler mig ensom
ingen gider at være sammen med mig så jeg gå nogle gange lidt alene fordi jeg ikke har det samme tøj eller spil som dem og så kan jeg ikke være med og de gider ikke lege andet
så går jeg rundt få mig selv og jeg er ved at miste en ven fordi min bedste ven er en af de mest populæreste pige i klassen men nuvgider hun ikke være så meget sammen med mig og jeg vil ikke miste hende men hvis hun leger med mig gider de populære piger ikke lege med hende
vil så godt være populær men ved bare ikke hvad jeg gær forkert.
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Pige på 11 år.
Mange tak for dit fine brev til BørneTelefonen.
Du skriver i dit brev, at du er ensom, og ingen gider være sammen med dig. Det lyder som om, du har det rigtig svært, og har brug for noget hjælp.
Du skriver også, at du er ved at miste en ven. Jeg kan godt forstå, at du bliver ked af, at føle dig valgt fra. Det er helt almindeligt, at vi har brug for, at føle vi høre til hos nogen – i et venskab og i et fællesskab.
Først og fremmest er her et par forslag, til hvad du selv kan gøre, for at opsøge et fællesskab. Du kan fx. starte til en fritidsinteresse, hvor du møder nogle nye mennesker. Du kan også overveje, om der er nogen fra en af de andre klasser, som du kunne have lyst til at være mere sammen med. Så kunne du spørge dem, om I skulle lege sammen en dag efter skole.
Det med at lege sammen efter skole, kan være en rigtig god måde, at lære nogen bedre at kende, og få et venskab.
Jeg sætter et link ind her, hvor du kan se en masse ideer til hvordan man få venner. Hvis du har lyst kan du læse om det her: Venskaber.
Jeg synes dog det lyder som om, at du er i en situation, som måske kræver du får lidt hjælp til at komme videre. Du har taget det første modige skridt, ved at skrive til os, hvilket er super sejt.
Jeg kan ikke læse i dit brev, om det er noget du har prøvet at tale med en voksen om før.
Derfor tænker jeg, at den bedste vejledning jeg kan give dig, er at du skal bruge dit mod, til at række ud efter hjælp, hos nogen nær dig. Det kan fx være dine forældre, en lærer på din skole, eller en anden voksen i dit netværk?
Hvis du fortæller din klasselærer at du ikke trives i skolen, så skal han/hun hjælpe dig med at få det bedre. Det er faktisk din lærers pligt at sørge for at alle børn trives i skolen.
Når man har det som du beskriver, så kommer det også ofte til at påvirke ens selvværd – altså hvordan man ser sig selv. Du skal vide, at du er lige så meget værd, som alle andre. Du fortjener ikke, at blive holdt uden for fællesskabet.
Det er vigtigt, at du får fortalt nogen, hvordan du egentlig går og har det. Så kan de forsøge at hjælpe dig, med hvordan du bliver en større del, af fællesskabet i din klasse.
Hvis du har mod på, at tale med en voksen om hvordan du har det, men synes det er svært at komme i gang, så kan du måske vise dem dit brev til BørneTelefonen, og mit svar? Så kan I gå i gang med en snak, ud fra det. Du er også altid velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116111.
Mange kærlige Hilsner fra
BørneTelefonen