Jeg føler at jeg mister grebet på livet.

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 16 år

Mange tak for dit brev. Jeg tror, du rammer ret præcist, hvordan mange af os har det. Vi har ikke brug for svar, men brug for at fortælle nogen om vores følelser.

Jeg synes, det er rigtig dejligt at høre, at du har været glad for din klasse, og at du har haft en god kammerat. Det er super at have oplevet de ting. Jeg kan rigtig godt forstå, det ikke er nemt nu, hvor folkeskolen slutter og dine gode ven flytter. Jeg tror, der er så mange af os mennesker, der ikke bryder os om forandringer. Og det er fordi vi ved, hvad vi har, men vi ved ikke, hvad vi får. Det er simpelthen utrygt for os. Der, hvor du står, er det to virkelig betydningsfulde ting i dit liv, der nu bliver ændret. Så det er fuldt ud forståeligt, at du har det, som du har det.

Man kan vende det om at sige, at når noget slutter, så giver det plads for noget nyt. Når man lige har vænnet sig lidt til den tanke, så kan det være, det bliver nemmere at omfavne og nyde det nye, der begynder at dukke op i ens liv. Jeg ved godt, det er lettere sagt end gjort, men prøv at give dig selv tid til at se, hvor det fører hen. Og prøv om ud kan lægge bekymringerne væk en lille smule.

Jeg kan godt forstå, du gør dig tanker om, hvordan din familie og venner vil reagere på, at du er biseksuel. Sådan er der mange biseksuelle, der har det. Der er ikke noget rigtigt eller forkert tidspunkt at fortælle det på. Og der er heller ikke noget galt i kun at fortælle det til nogen, og ikke til andre. Der er mange måder at gøre det på. Det vigtige er at du gør det der passer til dig. Og gør det du føler dig parat til. Her i brevkassen (eller i Børn Hjælper Børn) kan du søge efter andre breve om samme emne (f.eks. "biseksuel") og læse de tanker, andre har gjort sig. Så du kan se, at du ikke er den eneste, der har det sådan.

Jeg håber, du finder din vej igennem de udfordringer, der fylder lige nu, og at det med at dele dine tanker med nogen kan være en måde at overvinde nogle ting.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed

Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.

Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!

Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed

Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?

Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?

Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?

Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.

Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.