Brev
Jeg er ved at gå fra min veninde
Hej brevkassen.
Jeg er en pige på tolv år som snart skal op i 7.klasse.
Mig og min veninde har været rigtig tætte siden 1.klasse.
Efter en masse problemer med at hun troede at jeg bagtalte hende (hvilket jeg ikke gjorde)
Har min veninde tit kommet til at gøre mig til tredje hjul.
Hun er selv en der har rigtig let ved at få venner, hvilket jeg ikke er.
Hvad skal jeg gøre? Er vi bare vokset fra hinanden eller hvad sker der?
Hilsen mig
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12
Jeg kan godt forstå, at du er forvirret i forhold til venskabet til din veninde. Det må ikke være rart at føle sig som tredje hjul. Eller at din veninde tror, at du har bagtalt hende. At gå og være bekymret for, om man er ved at miste en tæt ven eller veninde er bestemt ikke rart. Det tror jeg, de fleste kender til.
Det lyder som om, at jeres venskab har betydet meget for dig. Og det har jo også varet i mange år. Derfor kan jeg godt forstå, at du gerne vil have, at I finder sammen igen. Og jeg tænker, at du derfor bliver nødt til at få talt med din veninde.
Det kan være, at din venindes måde at være på lige nu mest handler om, at hun blev bange for at miste dig, da hun troede, du bagtalte hende. Hun blev nok rigtig ked af det. Derfor har hun måske trukket sig lidt fra jeres venskab. Det er en almindelig reaktion, når man bliver usikker på et venskab. Det skyldes, at man vil passe lidt på sig selv, for ikke at blive ked af det igen.
Hvis det er sådan, din veninde har det, tror jeg, at det kan hjælpe, at du tager en god snak med hende. Eller måske skriver et brev til hende.
I brevet kan du fortælle hende, hvad jeres venskab betyder for dig. Du kan også skrive, at du ikke har bagtalt hende, og at du er ked af at føle dig som tredje hjul, når I er sammen med andre. Du kan forklare i brevet, hvornår du føler dig som tredje hjul. Det kan fx være, at du oplever, at hun hellere vil tale med andre end dig, når I er flere sammen.
Mange oplever, at de efter mange års venskaber vokser lidt fra hinanden. Det kan fx være, at den ene pludselig får andre interesser. Eller får lyst til at være venner med nogle andre. Det er helt naturligt. Men det kan gøre ondt og være svært. Særligt hvis man ikke får talt sammen, om det der sker. Derfor er det altid en god ide, at tale med sin ven eller veninde, hvis man synes, ens venskab glider lidt ud.
Måske finder du og din veninde ud af, at I er vokset fra hinanden og har fået forskellige interesser. Hvis det er sådan, så kan du prøve at finde ud af, om der er andre i klassen, på skolen eller i fritiden, som du har lyst til at være venner/veninder med.
Og selvom du tænker, at du har svært ved at finde nye venner, så giv ikke op. Måske har du bare ikke øvet dig så meget, fordi du og din veninde har haft hinanden. Og husk så også at bede de voksne om hjælp, hvis du synes, det er svært. Din lærer vil nemlig kunne hjælpe dig med venskaberne ved fx at sætte dig i arbejdsgruppe med nogle, du gerne vil lære bedre at kende. Og dine forældre vil kunne hjælpe dig med fx at finde en ny fritidsinteresse, hvor du kan møde nye venner.
Jeg ønsker dig al held og lykke med din veninde og dine venskaber.
Kærlig hilsen BørneTelefonen