Brev
Jeg er så alene i corona
Hej jeg er en pige på 11 snart 12
Jeg føler at jeg er ensom for jeg må ikke være sammen med nogen for min mor arbejder på et plejehjem og alle de andre må være sammen med nogen også ser jeg deres story på snapchat hvor de har det rigtig sjovt ved ik om jeg føler mig udenfor eller ensom hvad skal jeg gøre
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige 11 år.
Mange tak for dit brev herind til BørneTelefonen. Du skriver, at du føler dig alene her under Corona. Det kan gøre ondt helt ind i maven, hvis man går rundt og føler sig alene. Derfor vil jeg også rigtig gerne se, om jeg kan komme med nogle forslag og idéer til, hvad der vil kunne hjælpe dig lidt.
Først og fremmest kan jeg fortælle dig, at rigtig mange børn og unge skriver ind til os, fordi de føler sig alene her under Corona. Jeg fortæller dig det, fordi det kan være rart at vide, at man ikke er alene om at føle sig alene.
Lige nu er vi alle nødt til at undvære mange af vores venner. Og det er næsten ikke til at holde ud. Du skriver, at du endda skal passe ekstra på, fordi din mor arbejder på et plejehjem. Hvor er det bare godt og sejt af jer, at I sørger for at passe på! Også selvom, det er rigtig svært.
Det betyder desværre, at du oplever at gå glip af ting, som du så kun kan følge med i over de sociale medier. Jeg kan sagtens forstå, at det gør dig ked af det. Jeg bliver nysgerrig på, om dine venner mon ved, hvorfor du skal passe ekstra på? Det kan være godt for dem at vide. Så de ved, at du gerne vil inviteres med, hvis de laver noget online.
Måske kunne du fortælle en ven eller veninde, at du føler dig alene?
Hvis du fortæller en ven, at du føler dig alene, kan det være, at vedkommende fortæller dig, at du ikke er alene om den følelse. Og at han/hun også har det sådan engang imellem. Det kan endda være, at I kan hjælpes ad med at finde på anderledes måder, I kan være sammen på.
Selvom det nok ikke er helt det samme, kan man faktisk lave mange sjove ting sammen online. Med videochat kan I fx sidde en hel gruppe og snakke sammen. Der er nogen, der spiller spil, laver mad og spiser frokost eller aftensmad sammen på video. Man kan også sende billeder og videoer til hinanden og komme på sjove challenges.
Udover at snakke med en ven/veninde, tanker jeg også, at det kunne være rart for dig at dele dine tanker med en voksen nær dig. Det kunne fx være dine forældre, bedsteforælder eller moster.
Hvis man går alene med sine tanker, kan de vokse sig større. Hvis man derimod deler dem med nogen, kan man ofte få lidt mere ro indeni. Derfor kan det være en rigtig god idé at snakke med nogen, om det der fylder. Mon du har nogen nær dig, som du kunne dele dine tanker med?
Corona er en mærkelig tid. Alle mennesker har brug for andre mennesker. Derfor er der heller ikke noget at sige til, at den afstand vi skal holde til hinanden lige nu, kan få os til at føle os alene og ensomme. Jeg håber, at du kan trøste dig lidt ved den tanke.
Det er så godt og vigtigt, at vi passer på hinanden og sørger for at holde afstand. Men det er ligeså vigtigt, at vi passer på os selv og beder om hjælp, når det hele bliver for svært. Derfor er det også så stærkt af dig, at du nu rækker ud efter hjælp!
Til slut vil jeg forslå dig at gå ind på vores brevkasse og læse andre børns breve om at være hjemme under Corona. Som sagt, kan det være rart at finde ud af, at man ikke er helt alene med sine svære tanker. Det kan du gøre her. Du kan også gå ind her og læse BørneTelefonens råd og idéer til, hvordan hverdagen kan blive lidt nemmere under Corona.
Du er også altid velkommen til at kontakte BørneTelefonen igen. Vi vil rigtigt gerne lytte til dig og hjælpe dig med at få det bedre. Du kan både chatte, ringe, skrive et brev eller sende en SMS til os.
Jeg sender varme tanker i din retning!
Kærlig hilsen BørneTelefonen