Brev
Jeg er rigtig rigtig ensom
Hej BørneTelefonen.
Jeg er en pige på 12 år, og er lige startet i sjette klasse. Jeg har de sidste par måneder følt mig rigtig ensom. Det er ikke fordi jeg er alene ude i frikvarteret, det er mere fordi jeg føler at jeg ikke har nogen at snakke med i pauserne og sådan noget.
Jeg har en veninde men hun er lige flyttet til en anden skole, så nu føler jeg mig endnu mere ensom.
Jeg føler lidt at dem jeg prøver at snakke med enten ikke gider at snakke med mig, eller også synes de det er pinligt.
Jeg vil rigtig gerne være sammen med nogen efter skole, men hende jeg allerhelst ville være sammen med synes det er så forfærdelig pinligt.
Vil rigtig gerne være en del af fælleskabet, hvad skal jeg gøre?
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 12-årige pige
Du vil rigtig gerne være en del af fællesskabet i klassen – og det kan jeg virkelig godt forstå.
Jeg håber, at vi sammen kan finde nogle forslag til, hvordan du kan få det bedre og føle dig mindre ensom.
Det kan være både spændende og super hårdt at starte i skole efter sommerferie. Lige nu får vi masser af breve fra børn som fortæller, at de slet ikke føler sig godt tilpas i deres klasse og har svært ved at finde deres egen trygge plads i fællesskabet.
Når vi ikke rigtig føler os som en del af klassen, så kan følelsen af ensomhed godt komme snigende. Det kan måske hjælpe at vide, at rigtig mange børn og unge bøvler med det i øjeblikket – og det er ikke noget, der behøver at blive ved med at være sådan.
Her i starten af skoleåret kan man slet ikke lade være med at tænke på, hvordan man bedst kan passe ind sammen med de andre. Ud fra dit brev tænker jeg også, at du har det sådan.
Her kan du møde andre børn, som også har oplevet ensomhed i skolen: Ensomhed i skolen
Jeg kan læse, at du faktisk har prøvet at snakke lidt med forskellige mennesker i din klasse. Det er bare så sejt! Det kan nemlig kræve et stort mod at gå hen til nogen og snakke. Det fortæller mig også, at du er en pige, som gerne vil udfordre dig selv og finde muligheder.
Desværre får du en følelse af, at de andre synes, det er lidt pinligt.
Det kan altid være en god idé at foreslå at lave noget efter skole med de andre i klassen. Lige nu er der en pige fra klassen, som du allerhelst vil være sammen med efter skole. Hun synes desværre, at det er lidt pinligt.
Det kan sagtens være, at hun ikke bliver ved med at have det sådan. Måske du skal vente lidt og give hende noget plads – så kan du spørge senere på skoleåret. Eller måske kommer hun til dig en dag.
Er der mon andre i din klasse, som du kunne have lyst til at lave noget sammen med? Det behøver ikke være nogen med de samme interesser som dig. Det kan være én eller et par stykker, som du har snakket godt med, imens I lavede gruppearbejde. Det kan også være én, som du har lagt mærke til, ikke har så mange at snakke med.
Det kan også være din sidemakker. Du kan prøve at foreslå, at I tager over i skolens kiosk eller noget andet i et frikvarter til at starte med. Kunne du have mod på det?
Jeg vil også gerne spørge dig, om du har talt med en lærer om det?
Det er nemlig sådan, at lærere skal sørge for, at alle børn har det godt i klassen. Din lærer har helt sikkert prøvet, at andre børn har følt sig ensomme. Hvis du fortæller læreren om dine tanker og følelser, så er det nemmere for læreren at være der for dig og gøre noget ved det.
Det kan være din klasselærer eller en anden lærer, du bedre kan lide. Du kan enten skrive en besked til din lærer på Intra/Aula eller spørge, om I kan snakke sammen en dag.
Du kan starte snakken med at vise dit brev og mit svar eller sige: “Jeg synes, det er lidt svært i klassen. Jeg føler mig ensom, og jeg har brug for hjælp til at blive en del af fællesskabet i klassen.”
Det kan være rart at vide, at din lærer er opmærksom på dig. Og så kan læreren sætte gode aktiviteter i gang, der kan være med til at styrke fællesskabet; det kan være, I skal have jer en god makker i klassen, at pigerne skal lave noget sammen, eller at der skal laves små grupper, som særligt lærer hinanden at kende. Der er mange muligheder.
Til sidst vil jeg også spørge, om du har snakket med dine forældre? Når man føler sig ensom, så kan en god start være at sige det højt. Det kan være med til at løsne noget af knuden i maven.
Ellers kan du altid ringe til os på 116111. – vi er her for at lytte og komme med andre råd.
Jeg sender dig en masse tanker og et stort knus.
Kærlig hilsen BørneTelefonen