Jeg er rigtig rigtig ensom

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 12-årige pige

Du vil rigtig gerne være en del af fællesskabet i klassen – og det kan jeg virkelig godt forstå.

Jeg håber, at vi sammen kan finde nogle forslag til, hvordan du kan få det bedre og føle dig mindre ensom.

Det kan være både spændende og super hårdt at starte i skole efter sommerferie. Lige nu får vi masser af breve fra børn som fortæller, at de slet ikke føler sig godt tilpas i deres klasse og har svært ved at finde deres egen trygge plads i fællesskabet.

Når vi ikke rigtig føler os som en del af klassen, så kan følelsen af ensomhed godt komme snigende. Det kan måske hjælpe at vide, at rigtig mange børn og unge bøvler med det i øjeblikket – og det er ikke noget, der behøver at blive ved med at være sådan.

Her i starten af skoleåret kan man slet ikke lade være med at tænke på, hvordan man bedst kan passe ind sammen med de andre. Ud fra dit brev tænker jeg også, at du har det sådan.

Her kan du møde andre børn, som også har oplevet ensomhed i skolen: Ensomhed i skolen

Jeg kan læse, at du faktisk har prøvet at snakke lidt med forskellige mennesker i din klasse. Det er bare så sejt! Det kan nemlig kræve et stort mod at gå hen til nogen og snakke. Det fortæller mig også, at du er en pige, som gerne vil udfordre dig selv og finde muligheder.

Desværre får du en følelse af, at de andre synes, det er lidt pinligt.

Det kan altid være en god idé at foreslå at lave noget efter skole med de andre i klassen. Lige nu er der en pige fra klassen, som du allerhelst vil være sammen med efter skole. Hun synes desværre, at det er lidt pinligt.

Det kan sagtens være, at hun ikke bliver ved med at have det sådan. Måske du skal vente lidt og give hende noget plads – så kan du spørge senere på skoleåret. Eller måske kommer hun til dig en dag.

Er der mon andre i din klasse, som du kunne have lyst til at lave noget sammen med? Det behøver ikke være nogen med de samme interesser som dig. Det kan være én eller et par stykker, som du har snakket godt med, imens I lavede gruppearbejde. Det kan også være én, som du har lagt mærke til, ikke har så mange at snakke med.

Det kan også være din sidemakker. Du kan prøve at foreslå, at I tager over i skolens kiosk eller noget andet i et frikvarter til at starte med. Kunne du have mod på det?

Jeg vil også gerne spørge dig, om du har talt med en lærer om det?

Det er nemlig sådan, at lærere skal sørge for, at alle børn har det godt i klassen. Din lærer har helt sikkert prøvet, at andre børn har følt sig ensomme. Hvis du fortæller læreren om dine tanker og følelser, så er det nemmere for læreren at være der for dig og gøre noget ved det.

Det kan være din klasselærer eller en anden lærer, du bedre kan lide. Du kan enten skrive en besked til din lærer på Intra/Aula eller spørge, om I kan snakke sammen en dag.

Du kan starte snakken med at vise dit brev og mit svar eller sige: “Jeg synes, det er lidt svært i klassen. Jeg føler mig ensom, og jeg har brug for hjælp til at blive en del af fællesskabet i klassen.”

Det kan være rart at vide, at din lærer er opmærksom på dig. Og så kan læreren sætte gode aktiviteter i gang, der kan være med til at styrke fællesskabet; det kan være, I skal have jer en god makker i klassen, at pigerne skal lave noget sammen, eller at der skal laves små grupper, som særligt lærer hinanden at kende. Der er mange muligheder.

Til sidst vil jeg også spørge, om du har snakket med dine forældre? Når man føler sig ensom, så kan en god start være at sige det højt. Det kan være med til at løsne noget af knuden i maven.

Ellers kan du altid ringe til os på 116111. – vi er her for at lytte og komme med andre råd.

Jeg sender dig en masse tanker og et stort knus.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed

Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.

Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!

Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed

Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?

Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?

Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?

Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.

Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.