Jeg er meget ensom

Hejsa C;

Jeg har været meget ensom i nogle måneder og jeg ved simpelhent ikke hvad jeg skal gøre. Jeg føler mig svigtet af min “veninde”. Jeg er meget jaloux på hende. Jeg spørg hende tit om hun vil være sammen med mig og hun skal altid noget.

Når jeg så ikke spørge hende så er hun sammen med den her pige, som jeg har det helt fint med. Men før jeg blev ensom var vi altid sammen, men pludselig var vi slet ikke sammen. Jeg er tit ked af det og jeg tror at jeg er begyndt at blive deprimeret.

Jeg har talt med min dansklære om det og min veninde men det hjælper ikke så meget med min veninde for hver gang jeg spørg hende siger hun bare “Ej nu får jeg altså vildt skyldfølelse !”

Jeg aner ikke hvad jeg skal gøre…Eller hvordan jeg skal skrive det her. Men jeg græder tit og er ked af det hele tiden. Jeg har ikke rigtigt andre venner og mit sociale liv forgår online. Hjælp mig!

Pige, 11 år
Svar fra

Børnetelefonen

Hej med dig

Jeg kan forstå på dit brev, at du er ked af det for tiden, og at du ikke ved, hvad du skal gøre for at få det bedre. Først vil jeg sige til dig, at du med dit brev allerede har gjort noget for at ændre din situation. Du tør skrive, at du lige nu føler dig ensom. Det er godt gået, for det kræver mod at være ærlig, især hvis man har det svært.

Når det er sagt, så ved jeg godt, at ensomheden og ked af det følelsen måske stadigvæk fylder hos dig, også efter at du har skrevet dit brev. Det kan være rigtig hårdt at føle sig ked af det hele tiden. Lad mig prøve at hjælpe dig.

Du fortæller, at før du blev ensom, var dig og din veninde altid sammen, men pludselig er I slet ikke sammen. Jeg ved ikke, om I går i klasse sammen, eller hvor I kender hinanden fra? Men jeg ved, at veninder og venner hos mange spiller en rigtig vigtig rolle. Det er bl.a. dem, som vi griner med, og dem som lytter, når vi bekymrer os. Derfor tænker jeg også, at den ensomhed, du oplever lige nu, er ganske naturlig. Hvis du netop er vant til at dele skole, fritid, dine tanker og sjove oplevelser med din veninde, så forstår jeg så fint, at det er svært, når tingene ændrer sig.

Du skriver, at du har talt med din veninde om det, men at det ikke har hjulpet dig, fordi hun svarer, at hun får skyldfølelse. Jeg ved ikke, hvad du præcis har sagt til din veninde? Ved hun, at du savner at være sammen med hende? Jeg tænker også, om der er sket noget mellem jer i de sidste to måneder eller med andre i klassen (hvis I går i klasse sammen)? Du fortæller, at din veninde er begyndt at være sammen med en anden pige, som du har det helt fint med. Er det mon en af grunden til, at du føler dig svigtet?

Det kan være svært, hvis man som du oplever, at en rigtig god veninde pludselig begynder at være sammen med andre. Derfor synes jeg også, at det er rigtig flot af dig, at du tør snakke med hende om det. Det kræver mod at turde fortælle en man holder af, hvordan man har det, især hvis man har følelsen af at blive svigtet.

Når det er sagt, må jeg være ærlig over for dig, når vi taler om venskaber. Jeg ved ikke, om du før har oplevet, at en ven eller et venskab har ændret sig? Jeg tror, det er meget normalt, at der mellem venner og veninder hele tiden sker forandringer. Det kan være, at den ene får en ny interesse, eller at den anden begynder at bruge tid sammen med andre - ligesom du oplever, at din veninde gør lige nu. På et tidspunkt vil du måske opleve, at du selv eller din veninde får en kæreste, og så ændres venskabet igen. Jeg kan derfor ikke komme med nogle nemme løsninger.

Det får mig til at tænke på, at det måske kunne være en hjælp for dig, hvis du giver dig selv lov til at opdage, at der også er andre personer omkring dig, som du måske har lyst til at lære bedre at kende. Du skriver, at du ikke rigtig har andre venner. Her tænker jeg, om det måske er fordi, du har brugt meget af din tid med din ene veninde? Jeg ved ikke, om du har lyst til at opsøge andre personer? Det kunne fx være andre i klassen, på skolen eller dér, hvor du bor. Måske ligger der sjove og gode oplevelser og venter på dig sammen med en ny ven eller veninde. Selvom du opsøger nye venner og veninder, betyder det for mig at se ikke, at du skal droppe din veninde. Man kan godt lave nye venskaber og stadigvæk holde rigtig meget af de ”gamle”. Forstår du, hvad jeg mener?

I forhold til at finde en ny ven eller veninde, tror jeg, at det kræver, at du gør en indsats. Du skriver, at dit sociale liv foregår online, og det tror jeg sagtens, at det kan blive ved med. Men måske skal du kombinere det med nogle aktiviteter, der ikke foregår foran computerskærmen. Det kan være, at du allerede går til noget efter skole? Ellers har du måske lyst til at starte på noget nyt? Jeg ved ikke, om nogen fra din klasse har fortalt om en fritidsaktivitet, som du kunne have lyst til at prøve sammen med dem?

En fritidsaktivitet kan måske også hjælpe på den ensomhed, som du oplever lige nu. Den kan være rart at lave noget sammen med nogen, når man bliver ked af det. Derfor tænker jeg også, om du har fortalt din familie, at du er lidt trist for tiden? Hvad tror du, de vil sige, hvis du fortæller dem, at du føler dig ensom? Måske dine forældre kan hjælpe dig med at finde frem til en god fritidsaktivitet. Det kræver, at du har lyst til og tør fortælle dem, at du har brug for dem. Husk at du altid kan ringe ind til os på Børnetelefonen på 116 111. Vi kan også bruges til at tale om venskaber, ensomhed og alt muligt andet, som du måtte gå og tænke på.

Jeg sender dig en masse gode tanker,

BørneTelefonen

Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed

Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.

Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!

Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed

Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?

Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?

Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?

Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.

Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.