Brev
jeg er ked af det
hej brevkasse,
mit problem er at jeg ikke rigtigt har nogen venner. næsten hver dag når jeg kommer hjem fra skole sidder jeg og græder, fordi jeg ikke har nogen at være sammen med. den eneste jeg sådan set har er min kæreste, men pga. han har nogle rådne forældre, må jeg kun se ham 2 gange om ugen.
jeg er meget jalux på ham, fordi han har rigtig mange venner, som han snakker med heletiden. men hans venner kan ikke li mig, fordi de føler jeg tager han fra dem. men jeg giver han lov til at være sammen med dem i stedet for mig rigtig mange gange. så hvad skal jeg gøre?
jeg har lige flyttet skole, dem i min klasse holder mig konstant udenfor. hver dag i skolen er det jeg laver at læse, fordi igen gider snakke med mig. hvordan for jeg venner så jeg ikke skal side her og græde hele tiden?? engen var jeg så ked af det jeg tænkte på at begå selvmord. de eneste venner jeg har bor i århus, og dem må jeg ikke se så tit for min mor!
de er de eneste jeg har, og så må jeg ikke engang se dem, hvad skal jeg gøre??
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære ”pige på 15 år” Mange tak for dit brev, hvor er det flot, du skriver til os, når du er ked af det. Jeg håber, mine råd kan hjælpe dig lidt videre. Hvor er det altså bare en svær situation, du står i. Det er aldrig sjovt, at føle sig ensom eller udenfor, så jeg kan godt forstå, du sommetider græder, når du kommer hjem fra skole. Det er heller aldrig rart, når man har en fornemmelse af, at der er nogen, der ikke rigtig bryder sig om en. Hvis det så oven i købet er ens kærestes venner, kan det let give anledning til gensidig jalouxi og nogle svære situationer for alle parter.  Når jeg læser dit brev, tænker jeg, det er rigtigt vigtigt, at du får noget hjælp til at skabe noget positivt kontakt med de andre i din klasse, så du får det godt med at komme i skole… Det kan jo ikke være rigtigt, at du er nødt til at sidde og læse i hvert eneste frikvarter, fordi de andre ikke vil snakke med dig.Der er tit en svær tid forbundet med at skift skole, men både lærere og forældre har et stort ansvar i forhold til at få klassen til at tage godt i mod en ny elev. Du skriver i dit brev ikke noget om, hvor lang tid det er siden, du kom ind i klassen, men jeg tænker, det kunne være en god idé at fortælle din klasselærer, at du synes, det er svært i den nye klasse. Kunne det være en idé at snakke med hende/ham..?Jeg er lidt usikker på, hvor meget dine forældre kender til dine følelser, men hvis ikke de ved, hvor svært det er for dig, så tror jeg, du skal overveje, om ikke du skulle fortælle dem det..? Jeg ved godt, at forældre jo ikke blander sig på samme måde, når deres børn er så gamle som dig, men alligevel er det næsten altid en fordel, at de ved, hvordan deres børn går og har det. Det gør det alt andet end lige lidt nemmere for dem, at støtte deres børn og måske ville din mor bedre forstå, hvorfor du har så meget brug for at se dine veninder fra Århus... De venner du har i Århus, tænker jeg måske er fra din gamle skole…? Kunne du mon ikke lave en aftale med din mor om at ses med dem engang imellem…? Hvad med Facebook og Skype, kan I evt. ”ses” der også, så I ikke mister kontakten…?Som jeg forstår det, vil du gerne have nogle ideer til, hvad du kan gøre. En ide kunne måske være, at du inviterede pigerne fra klassen over til en filmaften eller lignende. Det kan sommetider gøre en forskel, hvis man tager initiativ til at lave noget hyggeligt med de andre, så du kan jo tænke over, om du tror det vil være en god ide...Jeg kan godt forstå, du synes, det er svært i forhold til din kæreste, for hvis han har mange venner, så vil du opleve at han altid har nogen at være sammen med, mens du venter på at han har tid… Jeg tror bestemt, det ville gavne dig, hvis du kunne skabe nogle relationer i din nye klasse, så du kunne bruge lidt tid på dem også efter skoletid… Hvad med fritiden, kunne det være en idé med en fritidsaktivitet? Her kan du møde andre på din alder, nogle som du måske ikke går i skole i…? Hvis du har brug for at tale videre med en voksen om det hele, og måske uddybe de ting, som ikke er med i brevet, så er du altid velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111. Her sidder der en anonym rådgiver klar alle hverdage mellem kl. 11 og 23. De bedste hilsner fra BørneBrevkassen
Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed
Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.
Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!
Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed
Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?
Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?
Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?
Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.
Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.