Brev
Jeg er ikke selvsikker
Hej,
jeg er en pige på 12.
I min klasse handler alting meget om at være populær. Jeg har været ret populær men siden min kæreste slog op med mig har jeg følt at jeg er udenfor hele tiden, og jeg tænker meget på hvad han synes om mig.
det er lidt som om han afgøre hvem der er populær. han er også begyndt at behandlet mig dårligt – han har sagt til som “det er da lige meget det er jo bare *****(mit navn )”og han har sagt at jeg er grim og tyk.
selvom jeg prøver ikke at tage mig af det er det som om at han for mig til at miste selvtilliden. Foreksemel er jeg begyndt at tænke meget på min vægt og mit udseende.
Enelig ved jeg godt at jeg ikke er tyk, men jeg har det bare sådan når jeg kigger på mig selv. og jeg bruger meget tid på at vælge tøj som jeg kan lide, men ender altid med at tage det samme på som de populære – hvilket har givet mig navnet “Wannabe”…
Jeg kan ikke holde ud at blive kaldt Wannabe! jeg har det som om jeg har mistet mig selv – jeg kan ikke finde ud af (eller tør ikke at) være mig selv. Håber virkelig i kan hjælpe mig lidt.
Hilsen Mig
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år
Jeg synes, det er stærkt af dig, at du har skrevet her ind. Det viser, at du ved, det ikke er OK, at din ekskæreste behandler dig, som han gør, og at der er nogen, som kalder dig ”wannabe”.
Du fortæller, at du har det som om, du ikke kan finde ud af at være dig selv. Men jeg kan læse på dit brev, at du faktisk er en meget stærk og klog pige, der ved en hel masse om sig selv. Du ved faktisk godt, at du ikke er tyk. Og du ved, at du ikke skal lytte til din ekskæreste. Men han gør dig usikker. Og derfor prøver du at være en anden, end du er. Og det er helt naturligt. Alle mennesker prøver at passe ind. Men heldigvis er du så stærk, at du kan mærke, at det ikke er godt for dig og derfor beder om hjælp.
Har du mon talt med nogen om det, din ekskæreste gør? Det vil være rigtig godt, hvis du har mod på at tale med en lærer på skolen. Læreren kan hjælpe og få din ekskæreste til at stoppe med at snakke sådan om dig. Det vil også være en god idé, hvis du kan tale med din lærer om den måde, du ser klassen på: at det er som om, din ekskæreste bestemmer, hvem der er populær og hvem, der ikke er. Måske kan læreren hjælpe med at skabe en anden trivsel i klassen – uden at sige noget om, at det er dig, der har snakket med ham/hende.
Det kan også være, at en veninde fra klassen kan hjælpe dig med at tale med en lærer? Sommetider er det lidt lettere at åbne op, hvis man har nogen med sig. Tror du, det ville hjælpe dig?
Det er også en god ide, hvis du taler med dine forældre. Det kan nemlig godt være lidt svært at komme af med sådanne tanker og følelser om udseende, vægt og hvem man er. Man kan godt have brug for andres hjælp til at se lidt anderledes på sig selv igen. Dine forældre vil kunne trøste og støtte dig. Og også tale med din lærer om din og klassens trivsel.
Til sidst vil jeg spørge, om du selv kunne have mod på at snakke med din ekskæreste? Hvis du fortalte ham, at du bliver rigtig ked af det, når han behandler dig sådan, hvordan tror du så, han vil reagere? Hvis du ikke tror, han ville lytte på dig, nytter det måske ikke noget at bruge tid på det. Men hvis du tror, at han godt vil høre på dig, , kunne det måske være et forsøg værd?
Under alle omstændigheder vil det være en rigtig god idé at tale med en voksen, så du ikke skal gå med alle dine tanker alene. Det er rart at dele sine tanker med nogen, som kan støtte og forstå en.
Du er også velkommen til at ringe eller skrive til os igen.
De kærligste tanker og hilsner
BørneTelefonen