Jeg er ikke okay!

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære K.N

Tusind tak for dit brev. Der er ikke noget galt med dig. Jeg tænker, at du reagerer helt normalt på at have været udsat for et pres – både fra din gamle klasse og fra din far. Ja, det kan godt være stress, du mærker.

Det kan virke underligt, at følelsen af ensomhed kommer igen, nu hvor du er kommet ind i en rigtig god klasse. Men det er en helt naturlig reaktion. Når du kan mærke efter, hvordan du har det, så kan du også mærke følelser. Din krop kender følelsen af ensomhed. Nu hvor du har vænnet dig til din nye klasse, får din krop ro til at mærke efter, hvordan du har det, og så mærker du den følelse igen. Måske er det sådan, det hænger sammen. Giver det mening for dig?

Du skriver, at du har det som om, nogle har trampet godt og grundigt på dig. Det tænker jeg, at pigerne fra din gamle klasse har gjort. Derfor er det vigtigt, at du får talt med nogen om, hvordan du har det. Jeg kan godt forstå, at du helst vil have, at din mor er glad og ikke bekymrer sig for dig. Men det er ikke dit ansvar, at hun ikke bekymrer sig for dig, og derfor er det helt i orden, hvis du fortæller hende, at du mærker følelsen af ensomhed igen. Fordi du mærker følelsen lige nu, behøver det ikke betyde, at du vil få det dårligt i din nye klasse på samme måde, som du havde det før. Hvis du kan fortælle til nogen, at du mærker følelsen af ensomhed igen, kan den komme til at fylde mindre.

Hvad med dine lærere, ved de, hvorfor du har skiftet klasse? Du kan måske fortælle dem, at du er begyndt at mærke ensomheden igen. Måske er der en af dine lærere, som du synes særlig godt om, som du kan snakke med. Hvis du synes, at det er svært at tage hul på, så kan du vise dem dit brev. Det beskriver meget klart, hvordan du havde det i din tidligere klasse, og hvad du mærker nu.

Jeg bliver nysgerrig efter, om du mon tænker mere på at passe på andre end at passe på dig selv. Du skriver i dit brev, at du finder på undskyldninger for din far, så din søster ikke skal gå det igennem, som du har gjort. Ligesom det ikke er dit ansvar, at din mor ikke bliver bekymret for dig, så er det heller ikke dit ansvar, at din søster ikke bliver ked af det over den måde, jeres far opfører sig på.

Du har skrevet sådan et godt brev, hvor det er meget tydeligt, at nu er der nogen, der skal tage sig af dig og hjælpe dig. Den styrke du har til at støtte andre, den skal du prøve at bruge til at bede andre om at støtte dig, så du kan blive ok igen. Hvis du får lyst til at tale mere om, hvordan du kan gøre det, så er du altid meget velkommen til at ringe eller skrive direkte til BørneTelefonen på 116 111 eller chatte med os.

De kærligste tanker og knus fra BørneTelefonen

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job
Læs mere

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Det er helt almindeligt, at man føler ubehag, når man bliver bedømt af andre, men hvis nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst, så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

Her på siden kan du få gode råd. Du kan også få et opmuntrende citat, få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen, afstemningen eller læse andre børns breve.