Jeg er føler mig alene…

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år

Tak for dit brev. Det kan være rigtig svært at skifte skole – især i din alder. Selv om I var 11, der fulgtes ad, er det jo en helt ny situation for jer alle og for dem, som I kom til at gå i klasse med. Jeg kan godt forstå, at du er ked af det, for udover dine skoleproblemer, har du også kærestesorger og føler, at du ikke er god nok.

Jeg vælger at koncentrere mit svar om din skolesituation.

Når jeg læser din beskrivelse af din veninde og pigegruppen, tænker jeg, at der må være meget usikkerhed blandt pigerne om, hvordan man bliver en del af gruppen. Du og din veninde reagerer forskelligt. Du bliver trist og føler dig alene, og din veninde bliver støjende og fjollet, og du føler, at hun vil udkonkurrere dig. Ingen af jer er, som I plejer at være, så jeg tænker, at I begge har det svært, og at der er andre af pigerne, der nok også synes det svært.

Jeg ved ikke, om I har fået hjælp af en lærer til at finde sammen i pigegruppen på en ordentlig måde, og få snakket igennem, hvordan I skal blive en god pigegruppe. Det tror jeg, I har brug for. På en skole, hvor de plejer at modtage børn fra din gamle skole, må de være vant til, at klasserne kan have brug for noget hjælp.

Indtil nu har du skjult, hvor ked af det, du er og hvor alene, du føler dig. Men nu hvor du har fået fortalt det til mig, er du måske klar til også at snakke med dine forældre om det. Jeg ved ikke, om du måske er flov over, at det ikke bare går, som det skal, og om det er derfor, du ikke har sagt noget?

Hvis du kan genkende det, vil jeg sige til dig, at du ikke behøver at bebrejde dig selv, at skoleflytningen ikke bare går glat. Det er nemlig en meget svær situation – især i 7.kl. Så det er skoleflytningen, der er problematisk, og ikke dig.

Som sagt vil jeg anbefale dig at snakke med dine forældre om dit problem, så de kan kontakte din klasselærer, og I alle 3 kan drøfte det.

Som jeg nævnte ovenfor, er det meget sandsynligt, at andre piger også har problemer med at komme ind i gruppen, så måske kan du gøre noget godt både for dig selv og for de øvrige i pigegruppen.

Det kunne måske også være en idé, at du og din veninde fik talt sammen om, hvordan I har det. Hun er måske i virkeligheden også ked af, at jeres venskab er gået i stykker, men jeg tror, at I skal have hjælp til samtalen f.eks. fra jeres klasselærer eller jeres forældre.

Til sidst vil jeg lige sige til dig, at det er en dårlig idé at begynde at cutte. Det ved du nok også godt selv. Du vil opdage, at det kun hjælper dig her og nu, og at dine problemer ikke bliver mindre – tvært imod. Det er meget bedre at få fortalt om dine problemer, som du nu har gjort til BørneBrevkassen.

Kærlig hilsen fra BørneBrevkassen

Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed

Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.

Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!

Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed

Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?

Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?

Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?

Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.

Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.