Brev
Jeg er ensom!
Hejsa BB.
Jeg har villet skrive her ind længe men har lige taget mig sammen. Jeg har det rimelig svært for tiden..
Jeg føler mig ret meget ensom i skolen.. Jeg har dog 3 gode veninder, som jeg selvfølgelig er glad for jeg har, men jeg vil gerne have flere.. Jeg har/vil gerne flytte(t) skole da jeg har det sådan.. Jeg skal også flytte efter sommerferien, men det skal alle i vores årgang. Jeg har talt meget med mine forældre om det.. Men jeg føler ikke at de forstår mig på nogen måder. Vi har også snakket om at snakke med en sundhedsplejerske, både fordi jeg har svært ved at sove, og så det med at jeg føler mig ensom. Min mor har sagt at jeg skal prøve at snakke med nogle af de andre fra klassen, men de andre gider bare ikke rigtig i lang tid. De vil lidt, og så er jeg bare den der pige som ingen kan lide.
Jeg kan ikke rigtig klare mere. Jeg føler ikke rigtig jeg har nogen at snakke med om det så det er derfor jeg skriver her ind. Jeg synes selv at jeg har prøvet alt. Så jeg håber i vil bruge tid på at hjælpe mig..
Hilsen mig….
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej pige på 12 år.
Det er ikke rart, at du føler dig ensom, og at du har fået svært ved at sove om natten. Du lyder som en, der tænker meget over tingene, og du skriver også, at du har været længe om at tage dig sammen til at skrive dette brev. Derfor er det også vigtigt, at tage din 'ked af det' følelse alvorligt.
Jeg er rigtig glad for, at du skriver at du har tre veninder - du er altså ikke helt alene i verden. Det er også godt og vigtigt, at du snakker med dine forældre om, hvordan du har det. Selvom du ikke synes, at de forstår dig så godt, så er jeg sikker på, at de spekulerer på, hvordan du har det, og de holder øje med, om du ser ud til at trives. Dine forældres forslag om, at du skal prøve at snakke med nogen fra klassen er god. Jeg tror, at der må være nogen i klassen, der deler din følelse af, at være alene ind imellem. Når man er tolv år, begynder der at ske alle mulige nye ting med ens krop og med ens tanker. Det giver usikkerhed, og du er garanteret ikke den eneste, der ind imellem kommer i tvivl , om de andre virkelig kan lide en. Men måske skal I have en af jeres lærere på banen. Han eller hun kan tage en snak med jer sammen om, hvordan det er at være jer lige for tiden. Det kunne være en 'tøsesnak', hvor I får mulighed for at fortælle hinanden lidt om, hvordan I har det. Hvis du selv synes det er svært at bede din lærer om sådan en snak, kan du måske få din mor til at snakke med læreren?
Det med sundhedsplejersken er også en god ide. Hun kan både snakke med dig om følelsen af ensomhed og om søvnproblemer. Og så er hun en du ikke kender personlig, som du måske kan sige ting til, som du ikke vil fortælle andre. Hun er vant til at snakke med piger om pubertet, og måske kan hun også sige til jeres lærer, at der er brug for lidt mere snak i klassen for tiden.
Du skriver, at du har lyst til at skifte skole. Det lyder lidt som om du går på en skole og skal skifte til en overbygningsskole efter sommerferien. Jeg kan godt forstå, hvis du spekulerer over det. Men det gør resten af din klasse helt sikkert også. Det kan være et svært skift, men det kan også blive super fedt. Det kan være en mulighed for at få nye venner. Og en mulighed for nærmest at starte på en frisk.
Hvis du har brug for en god, lang snak med en voksen om de her ting, er det også en god mulighed, at ringe eller skrive til BørneTelefonen 116111 og få en snak med en rådgiver. Fortæl, at du synes tingene er svære for dig for tiden. Så skal rådgiveren nok hjælpe dig i gang med snakken.
Det er vigtigt, at du ikke sidder tilbage, som du skriver,  med en følelse af ikke rigitg at kunne klare mere. Sådan skal man ikke have det!
Mange kærlige hilsner fra BørneTelefonen.