Jeg er ensom!

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Hej pige på 12 år.

Det er ikke rart, at du føler dig ensom, og at du har fået svært ved at sove om natten. Du lyder som en, der tænker meget over tingene, og du skriver også, at du har været længe om at tage dig sammen til at skrive dette brev. Derfor er det også vigtigt, at tage din 'ked af det' følelse alvorligt.

Jeg er rigtig glad for, at du skriver at du har tre veninder - du er altså ikke helt alene i verden. Det er også godt og vigtigt, at du snakker med dine forældre om, hvordan du har det. Selvom du ikke synes, at de forstår dig så godt, så er jeg sikker på, at de spekulerer på, hvordan du har det, og de holder øje med, om du ser ud til at trives. Dine forældres forslag om, at du skal prøve at snakke med nogen fra klassen er god. Jeg tror, at der må være nogen i klassen, der deler din følelse af, at være alene ind imellem. Når man er tolv år, begynder der at ske alle mulige nye ting med ens krop og med ens tanker. Det giver usikkerhed, og du er garanteret ikke den eneste, der ind imellem kommer i tvivl , om de andre virkelig kan lide en. Men måske skal I have en af jeres lærere på banen. Han eller hun kan tage en snak med jer sammen om, hvordan det er at være jer lige for tiden. Det kunne være en 'tøsesnak', hvor I får mulighed for at fortælle hinanden lidt om, hvordan I har det. Hvis du selv synes det er svært at bede din lærer om sådan en snak, kan du måske få din mor til at snakke med læreren?

Det med sundhedsplejersken er også en god ide. Hun kan både snakke med dig om følelsen af ensomhed og om søvnproblemer. Og så er hun en du ikke kender personlig, som du måske kan sige ting til, som du ikke vil fortælle andre. Hun er vant til at snakke med piger om pubertet, og måske kan hun også sige til jeres lærer, at der er brug for lidt mere snak i klassen for tiden.

Du skriver, at du har lyst til at skifte skole. Det lyder lidt som om du går på en skole og skal skifte til en overbygningsskole efter sommerferien. Jeg kan godt forstå, hvis du spekulerer over det. Men det gør resten af din klasse helt sikkert også. Det kan være et svært skift, men det kan også blive super fedt. Det kan være en mulighed for at få nye venner. Og en mulighed for nærmest at starte på en frisk.

Hvis du har brug for en god, lang snak med en voksen om de her ting, er det også en god mulighed, at ringe eller skrive til BørneTelefonen 116111 og få en snak med en rådgiver. Fortæl, at du synes tingene er svære for dig for tiden. Så skal rådgiveren nok hjælpe dig i gang med snakken.

Det er vigtigt, at du ikke sidder tilbage, som du skriver,  med en følelse af ikke rigitg at kunne klare mere. Sådan skal man ikke have det!

Mange kærlige hilsner fra BørneTelefonen.

Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed

Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.

Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!

Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed

Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?

Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?

Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?

Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.

Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.