Jeg er alene, uanset hvad jeg gøre

Jeg er 16 år. Jeg går normalt i skole, men her under Corona har jeg været ret lukket.

Jeg er normal en social person, men under karantæne har jeg sket ikke set nogen, og når jeg spørger nogen om de vil mødes, siger de altid at de ikke kan, at de mange lektier for eller en stil for til om 2 dage, men senere på dagen ser jeg så deres my storys på instagram, facebook og snapchat, hvor de har billeder og videoer af, hvor de hygger sig og er sammen med andre mennesker.

De er normalt sammen med nogen jeg kender og er tæt med, og nogle gange undre jeg mig over hvorfor de ikke invitere mig, men spørger dem aldrig, fordi jeg er bange for at de bliver sure på mig og tænker på at jeg bliver ked af det over det eller tænker at jeg er svag.

Noge gange græder jeg også over det, fordi mine tætteste venner lyver overfor mig, men ligeså snart vi er i skole igen, laves de som om de er mine bedstevenner. Jeg er så træt af det og ved ikke hvad jeg skal gøre.

16 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære Du

Jeg kan virkelig godt forstå, at du bliver ked af det. Måske bliver du også forvirret over, hvad der foregår – det ville jeg i hvert fald blive. For er det løgn, når de siger, at de ikke kan mødes?  Eller handler det om misforståelser?

Du fortæller, at du nogle gange græder over, at dine tætteste venner lyver for dig. Men samtidig lader de som om, de er dine bedste venner, når I er sammen i skolen. Det lyder derfor til, at du også før corona-karantænen har været lidt usikker på dem?

Det er ret hårdt ikke at vide, om man er inde eller ude af en gruppe. Og måske er det i virkeligheden også den usikkerhed, der fylder i dig nu. En usikkerhed som selvfølgelig bliver endnu værre af, at du ikke kan mødes med dem og mærke og fornemme, om de vil dig. Jeg forstår virkelig godt, hvis det er hårdt for dig.

Når man føler sig udenfor, så bliver man sårbar. Man tør ikke rigtig række ud, fordi man er bange for at blive endnu mere afvist.

Derfor forstår jeg også godt, at du ikke rigtig tør konfrontere dem. Og måske har behov for at skjule din usikkerhed. Mon ikke det er sådan, du har det, når du skriver, at du er bange for, at de tænker, at du er svag eller ked af det.

Alligevel kan du overveje, hvad der ville ske, hvis du var mere ærlig overfor dem. Fx skrev eller sagde til dem “Jeg har virkelig brug for at mødes med nogen nu. Den her coronatid er ved at drive mig til vandvid. Hvem af jer vil mødes med mig en af dagene. Jeg kan se, at I nogle gange mødes – og jeg vil super gerne være med” .

På den måde viser du helt tydeligt, hvor du er, og hvad du har brug for i venskabet. Men du gør også opmærksom på, at du ser, at de mødes uden dig.

Og det kan måske være med til at punktere eller afklare de løgne, du oplever. For måske er der en god forklaring – og den kan de så komme med. Eller også er det bare en dum undskyldning eller en løgn, de egentlig godt selv kan se, er tarvelig.

Hvis nu du oplever, at løgnene fortsætter, så overvej, om du kan tale direkte med dem om det. Selvom det kan være svært, så er der også en styrke i at være ærlig og tale om det, der sker. De vil måske blive lidt forundret, fordi du har fundet dig løgnene i et stykke tid. Men måske vil de også føle respekt over, at du siger fra.

Tænk også over, om du kan leve med, at der nogle gange er løgne i jeres venskab. Det kan være, at du mærker, at uærligheden gør dig for usikker. Og at du derfor hellere vil bruge tiden med nogle andre, nye venner. Så vil jeg råde dig til at være mere opsøgende overfor andre i din klasse, parallelklasse eller bekendte.

Det kan også være, at du finder frem til, at de faktiske er nogle gode venner  – selvom de lyver af og til. Nogle gange kan man jo godt vælge at leve med noget, fordi alt det andet, man får ud af venskabet, er positivt.

Du skriver, at du er 16 år. Forhåbentlig er du derfor en af de unge, der kan komme i skole igen fra på mandag. Det krydser jeg virkelig fingre for. Du må virkelig trænge til at se nogen – for som du skriver, så har du ikke set nogen under karantænen. Det er virkelig lang tid.

Her i coronatiden er der virkelig mange unge, som føler sig ensomme. Jeg ved godt, at det er en ringe trøst. Men måske kan det alligevel hjælpe lidt at vide, at du ikke er den eneste, der lige nu føler sig alt for alene? Her på BørneTelefonen taler vi med rigtig mange børn, som er kede af det og kæmper med følelsen af ensomhed, usikkerhed, tristhed.

Derfor har vi også lavet en side med gode råd i en coronatid. Måske kan det hjælpe dig. Du finder den her.

Alle mennesker har brug for at blive set, hørt og høre til. Følelsen af at være alene er rigtig hård. Og derfor er det også rigtig godt, at du gør noget. Du har skrevet her til BørneTelefonen – og måske mærker du, at det været godt at få fortalt nogen, hvordan du har det?

Hvordan ville det være at fortælle det til nogle andre også? Måske din mor, far eller andre fra familien? Det kunne også være din lærer? Din lærer vil nemlig også kunne hjælpe med at holde lidt øje med jer venner i skolen og lave nogle aktiviteter der støtter jeres fællesskab. Overvej derfor at åben dig op til andre også om, hvordan du har det. Så du kan få støtte og hjælp.

Jeg håber, at du kan bruge mit svar. Måske har du lyst til at tale mere med os – så er du meget velkommen til at skrive eller ringe igen.

Mange tanker og Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed

Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.

Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!

Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed

Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?

Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?

Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?

Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.

Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.