Brev
Ingen piger på skolen
Hej børnetelefonen.
Jeg har adhd og har gået på special skoler siden første klasse.
Jeg har været på mange forskellige skoler og der har ikke været søde piger på nogen af dem undtagen den jeg lige er flyttet fra.
Og på den skole jeg lige har flyttet fra blev jeg spurgt af en af de flotte piger om jeg ville være kærester. Og så fordi at jeg var 11 og ikke ramt puberteten sagde jeg pænt nej tak fordi jeg tænkte at jeg ikke gad at spilde min tid på det. Og det fortryder jeg rigtig meget.
Den skole jeg går på nu er jeg mindst 1 år ældre en den næstældste elev så jeg har både svært ved at finde venner der også har samme interreser som mig og nogen piger.
Vi har talt om at vi måske om et år eller to kan flytte hen på en folkeskole men der er alligevel lang tid. Og der er jo ikke ligefrem nogen nem måde at finde piger på andet end i skolen.
Der er en pige som jeg nogen gange er sammen med hvor at vi kyssede da vi var helt små men vi ses cirka kun i nogle timer til fester hvert halve år :(.
Jeg forventer ikke at i bare kan trylle nogen frem men jeg føler mig lidt ensom så har i nogen som helst tips?
Dreng, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 12
Tak for dit brev, som både handler om ensomhed og tips om, hvordan man kan komme i snak med eller møde piger. Det tror jeg ikke du er den eneste 12-årige, der søger tips til.
Det lyder til, at du har flyttet skole en del gange og det må være hårdt at skulle sige farvel til venner og finde nye hele tiden. Så jeg kan godt forstå, hvis du oplever en følelse af ensomhed.
Jeg kan desværre ikke trylle piger eller venner frem, men lad os se om jeg ikke kan komme med nogle tips.
Der var nogle flotte piger, på den forrige skole, der spurgte om I skulle være kærester. Måske hun gerne stadig vil være kærester? Måske du stadig har kontakt til nogle af eleverne fra din gamle skole, som kender pigen eller kunne hjælpe dig med at skaffe hendes telefonnummer? Eller snapchat?
Hvis din gamle skole, hvor hun går, ikke ligger langt fra dig, kan man jo sagtens have en kæreste på en anden skole. Så kan man jo ses i fritiden og i weekenderne.
Det kan også være at pigen og den gamle skole er et overstået kapitel for dig og at du gerne vil videre?
Du skriver, at du er et år ældre end mange af eleverne på den nye skole, og at det er en forhindring. Men alder er ikke altid sigende for, om man kan have fælles ineresser eller noget til fælles. Der er ofte noget man har til fælles eller kan finde en fælles interesse for. Det gælder både for piger og drenge.
Har du prøvet at snakke med nogle af pigerne på den nye skole? Eller drengene?
Nogle gange kan man starte i det små. Det kunne fx være at finde ud af, at du og flere af drengene alle kan lide pizza eller musik. Eller en film du og en anden har set som I begge synes var vildt god? Eller vildt dårlig? Det kan også være et fag i skolen, man kan have en interesse for. Men man er nødt til at snakke eller skrive sammen med hinanden, for at finde ud af det.
Et andet godt sted at møde nye venner og piger kunne være en sports- eller ungdomsklub. Her vil I også allerede have en fælles interesse. En sportsklub kunne fx være: fodbold, gymnastik, karate, spejder, skak, håndbold, badminton, gaming og meget andet. Der er rigtig mange børn og unge mennesker, der går til noget efter skole og nyder glæde af at møde andre børn og unge end dem, de går i skole med.
Du kunne jo prøve at spørge dine forældre om de vil hjælpe dig med at undersøge, hvad der er af muligheder, hvor du bor?
Én ting er at finde pigerne. Det næste er så at komme i kontakt med dem, snakke med dem. Men det lyder til, at du har viljen og en masse gå-på-mod, så det tror jeg ikke bliver et problem for dig.
Håber du kan bruge et tips eller to
Kærlig hilsen
BørneTelefonen