Brev
Ingen livsglæde
Jeg er en pige på 20 år, der ikke kan se nogen mening eller glæde ved livet (og har længe haft det sådan).
Jeg har både gået til psykolog og gruppeterapi og intet har haft en længevarende effekt.
Jeg har ikke lyst til at være her længere og tænker ofte på at tage mit eget liv. Jeg føler mig hele tiden alene, selv om jeg har venner og familie.
Jeg er i sommers lige blevet student med et højt snit, og ikke engang der var jeg glad.
Jeg hader mig selv og synes bare det hele skal slutte nu. Den eneste grund til jeg ikke har taget mit liv, er fordi jeg ikke har lyst til at såre mine forældre.
Jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skal gøre. Jeg føler ikke at nogen vil eller kan hjælpe mig.
Pige, 20 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 20 år
Tak for dit ærlige og modige brev. Jeg får lyst til at starte med at sige, at der er nogen, der gerne vil hjælpe dig.
På BørneTelefonen er der altid en rådgiver, der har lyst til at lytte og hjælpe dig med at få øje på de muligheder i dit liv, der kan være svære selv at få øje på, hvis livet gør ondt.
Der kan være flere veje at gå, når man skal finde ud af, hvad der skal til for at få tændt livsgnisten igen.
Jeg kommer til at tænke på, om din gymnasietid og det pres, der er i den periode, har gjort at balancen mellem det sjove og alle "skal" tingene er blev skubbet, og det hele derfor virker mørkt og ikke værd at være i?
Du skriver, du har gået i til psykolog og i gruppeterapi, men du skriver ikke noget om, hvad der var jeres fokus i terapien.
Jeg tænker, at hvis du kan mærke, at det ikke hjælper, kan det være det er tid til at prøve noget andet. Tit er det et spørgsmål, om kemien mellem jer er god, og du føler dig set og hørt.
For nogen er det heller ikke helt nok bare at tale om, hvordan de har det. Der er mange, der har stor glæde af at være i en form for terapi, der hjælper med at komme ned i kroppen og mærke, hvor følelserne bor, så hovedet og kroppen bedre kan arbejde sammen igen.
Du kan prøve at mærke efter, om det ville give mening for dig at arbejde på en anden måde med dig selv, end du har prøvet før.
Jeg tænker, at dine forældre nok godt ved, at du ikke har det så godt, og ved at du har gået til psykolog og været i gruppeterapi? Det tænker jeg er en stor fordel, hvis du har brug for/lyst til både at fortælle dem, at du har mistet livslysten, og du ikke synes den form for terapi du har været i har hjulpet, og du derfor har lyst til at prøve noget andet.
At føle sig alene handler tit om, at man ikke føler sig set eller hørt. Når du møder nogen, hvor du føler dig set, hørt og forstået, kan det blive lettere at forstå dig selv og få givet udtryk for det, du har brug for at fortælle til dem, du holder af.
Jeg håber virkelig, at du kan bruge mine ord og råd til at gøre noget, der vil kunne hjælpe dig til at føle, at livet er værd at leve og få dig til at se, at der er hjælp at hente - for det er der!
Husk, at vi altid gerne vil tale med dig på BørneTelefonen på 116 111, og det er et sikkert og uforpligtende sted at starte med at få taget hul på noget af det, der fylder indeni.
Kærlig hilsen BørneTelefonen