Brev
ingen fortstår mig.
Hej Børne brevkasse.
Jeg er en pige på 12 og, jeg har lidt a et problem. Ja, jeg har det her problem med at der er ingen i min klasse der forstår mig, og sikkert ingen der ligger ret meget mærke til mig. Vi er 20 elever i min klasse. og derfra er der kun 2 eller 3 jeg kan kalde for venner.
I de fleste pauser sidder jeg inde i depotet og tegner i vinduskammen. Jeg tegner fordet meste ting som symbolere mit humor eller sådan noget. Men i de seneste dage har jeg tegnet meget ensomme og triste billeder. Jeg tror jeg er igang med en mindre depresion.
Som sagt er folk bare ligeglad med mig. om en måned sker der noget MEGET stort i mit liv. Men der er altså ingen der siger noget til mig. Ikke et “Tillykke” eller “Aj, hvor fedt!!” Lige meget hvor meget jeg snakker om det er der ingen der lytter til mig.
Dét er som ikke at have nogen stemme. Jeg hved godt det ikke lyder af meget. Men det gør mig tit trist. Tak. Jeg ser frem til et godt svar.
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du
Mange tak for dit brev, hvor er det bare fint skrevet… Det er trist at høre, at du ikke rigtig føler, at der er nogen i din klasse der forstår, at du er trist. Det er godt at høre, at du faktisk har 2-3 venner... For det er vigtigt at have en god ven eller en, man kan snakke og dele oplevelser med.
Nu ved jeg jo ikke, hvad det store der sker i dit liv om en måned er..? Men har du måske haft mod på at sige til nogen af dem i klassen, at du glæder dig rigtigt meget til det? Grunden til jeg spørger er, at nogen gange har andre så travlt, at de glemmer at kigge på andre end dem selv... Så nogen gange skal de hjælpes lidt. Tror du måske, de ville sige, jamen det er da også smadder fedt, hvis du fortalte en eller måske flere, at du glædede dig til det? Jeg ved det ikke, men måske kunne det være en ide…
Nogle gange kan det også være en god ide at give sine klassekammerater en chance og fx invitere nogen hjem til spisning, eller at se en film og på den måde lave noget sammen. På den måde kan du måske få gode og nye oplevelser med nogen af dem, som I så kan snakke om, og på den måde få en bedre relation..?
Jeg ved ikke, om du har nogle gode venner andre steder end i klassen? Jeg ved, at det faktisk ikke altid er sådan, at ens bedste ven går i ens klasse. Fx kan man godt have en kusine eller fætter eller nabo, som er ens bedste ven. Men derfor er det selvfølgelig alligevel vigtigt, at man trives i klassen…
Jeg tænker, om dine forældre mon ved, hvordan du har det? Kunne det måske være en ide for dig at tale med dem om det? Eller din lærer? Grunden til jeg spørger er, at nogen gange kan man være så ked af det, at man ikke rigtigt selv kan komme ud af det.. Så skal man have hjælp af nogle andre... Nogle voksne som man stoler på! Er der en voksen, du kunne tale med om det?
Nogle gange kan det være nemmere at skrive det ned i et brev, som dine forældre eller en anden voksen måske kunne læse. Ville det være en mulighed?
Til sidst vil jeg sige, at nogle gange kan det også være godt at gå fx til en fritidsklub eller noget sport, hvor du kan få gode oplevelser og møde nye mennesker og dermed blive mere glad. Måske dette også kunne være en start til samtalen med dine forældre? Hvis du fortalte dem, at du har brug for at møde nye venner fx igennem sport, da du ikke rigtig føler, at du har nogen at være sammen med i klassen. Og på den måde kan I måske snakke om klassen og finde løsninger på problemerne sammen.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar, ellers er du altid velkommen til at kontakte os igen.. Du kan skrive via BørneChatten eller du kan evt. ringe eller SMS'e til BørneTelefonen på 116 111. Begge steder sidder der voksne, der er klar til at give råd og vejledning.
Mange venlige hilsner
BørneBrevkassen
Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed
Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.
Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!
Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed
Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?
Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?
Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?
Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.
Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.