Brev
Ingen at tale med
Hej
Jeg er en pige på 16, som oplever at mine forældre skal skilles og at jeg skal flytte.
Jeg virker altid udadtil som en glad pige der er svær at slå omkuld, men i mit hoved har jeg kaos.
Jeg ved ikke hvad der gør det, men jeg føler ikke, jeg kan tale med nogen om de ting der foregår..
jeg vil rigtig gerne finde en at snakke med
om det er en psykolog eller en veninde er ligemeget,
men jeg ved ikke hvordan jeg slipper af med den utryghed jeg har overfor andre mennesker.
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 16 år
Tusind tak for dit brev. Det lyder til, at du har en masse tanker omkring den her skilsmisse, så det er godt at du skriver herind.
Skilsmisse er på ingen måder rart. Der sker en masse forandringer, og den trygge kerne man kender, forsvinder for en stund. Du beskriver det rigtig godt i dit brev som ´kaos´. Du har formentlig en masse tanker såsom ”hvad nu”, ”hvad så”, ”hvad skal der ske” mm. Mange begynder også at tænke om det er deres skyld, og har tanker såsom ”hvis jeg nu havde gjort noget anderledes” eller ”hvis jeg nu havde været lidt sødere”.
Men det er vigtigt at huske på, at en skilsmisse altid er en beslutning, de voksne tager, og som du ikke vil kunne have ændret på. Måske er det noget af det, der også fylder rigtig meget i dit hoved lige nu?
Hvis du har mod på det, kan du tale med dine forældre (gerne hver for sig, hvis det er nemmere). Og det er okay at sige, at skilsmissen gør dig ked af det. Du kan evt. på forhånd skrive en liste med de ting, som du savner svar på, så du sikrer, at i får talt om det.
Det er heller ikke sikkert at det lige er nu du skal tale med dine forældre. Som du skriver, så vil du gerne finde en anden at tale med. Det er også rart at have en, der ikke er ens forælder at kunne tale med. I første omgang vil jeg anbefale dig en finde en du føler dig tryg ved. Det kan være en veninde, eller måske et andet familiemedlem?
Måske er der allerede faldet en tung sten fra hjertet, da du skrev til os? For du har taget et stort første skridt.
Ofte har vi svært ved at række ud til andre mennesker, fordi vi enten tænker, at vi ikke vil belemre dem med vores bekymringer, eller at det, vi går rundt med, ikke er vigtigt nok. Men jeg synes dit problem er vigtigt, og jeg synes bestemt, det er en god ide at sige det til nogen tæt på dig.
Måske det er svært for dig at tale om, fordi det er svært at indrømme over for en selv, at ens forældre skal skilles. Det kommer til at virke mere virkeligt når det bliver sagt højt. Det kan også være, at du føler, at det er lidt et tabu at skulle tale om, at dine forældre skal skilles. Er det mon noget, du kan nikke genkendende til?
Når du har fundet en, som du føler dig tryg ved at tale med, kan du fx sige ”mine forældre skal skilles, og det gør mig ked af det. Det kunne være rart at tale om”.
Hvis du føler, det kan være svært at tale om, kan du evt. starte med at skrive et brev om dine følelser, og hvordan du har det. På følgende link har vi en skabelon til at skrive sådan et brev: https://bornetelefonen.dk/skriv/.
Vi har også på denne side: https://bornetelefonen.dk/skilsmisse/ samlet en række information omkring skilsmisse, som kan være meget godt lige at kigge igennem.
Hvis du har brug for at tale mere med os, er du også meget velkommen til at logge på vores chat her på hjemmesiden og chatte med en af vores rådgivere, eller ringe til Børnetelefonen på 116111. Du kan også sms’e til vores telefonnummer.
De kærligste hilsner Børnetelefonen