HVORNÅR BLIVER DET BEDRE???!!!

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære Pige på 13 år.

Det er rigtigt sejt at du finder kræfter til at opsøge hjælp, for det lyder til at du har brug for at nogen hjælper og støtter dig. Du skriver at du føler at alle drengene i klassen hader dig, det lyder som en rigtig ubehagelig følelse at gå med. Du skriver at du har nogle venner som du taler med om hvordan du har det, men at du ikke helt føler du får den støtte du har brug for. Hvor er det godt at du alligevel prøver at få dine venner til at hjælpe dig. Måske forstår de ikke, hvordan du har det - hvordan det er at være dig, så det er vigtigt at du fortæller dem hvad du har brug for. Det kan være, at du har brug for at de lytter til dig, at de trøster dig eller at de hjælper dig med at tale med en voksen om hvordan du har det. Vil det gøre en forskel, så de forstår, at du har brug for deres hjælp?

Jeg tænker nemlig det er rigtigt vigtigt, at der er nogle voksne, som får at vide og forstår hvordan du har det. Du skriver, at du får panikanfald når du skal tale med nogen om det. Jeg tænker både din familie og skolen skal vide hvordan du har det, så de kan hjælpe dig med at få det bedre. Det er de voksnes ansvar at hjælpe, når børn og unge har det skidt. Jeg vil foreslå at du viser dem dit brev her til brevkassen og mit svar til dig.

Du kan også vælge at ringe eller skrive ind til BørneTelefonen og få en snak med os om, hvordan du bedst får de voksne til at forstå, hvor dårligt du går og har det i øjeblikket. Vi er vant til at tale med børn og unge med alle slags problemer. Derfor vil de også have tålmodighed og forståelse for, at det kan være svært for dig, at tale om de problemer du har.

Jeg er overbevist om, at det vil gå hurtigst med at få det bedre, hvis du holder fast i, at du skal bruge voksnes hjælp til dette.

Hvis du har oplevet at få panikanfald, så er det en god ide at få din læge, skolepsykolog eller skolens sundhedsplejske inddraget i dette, så du kan få professionel hjælp til at tackle de tanker eller bekymringer, der udløser disse ubehagelige panikanfald.

Jeg håber du kan mærke, at jeg oprigtigt ønsker for dig, at du får det bedre og at jeg tror på at det kan lykkes.

Mange kærlige hilsner fra Børnetelefonen

Få flere gode råd om selvmordstanker

Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.

Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.

Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.

På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.

Selvmordstanker Andre der hjælper

Angst og depression – gratis psykolghjælp

Gratis psykologhjælp til behandling af angst og depression (18-24 år)
Læs mere

Giftlinjen

Anonym professionel hjælp ved forgiftning af fx medicin eller rusmidler
Læs mere

Headspace

Har du brug for at mødes og tale med en voksen anonymt? (12-25 år)
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.