Hvorfor gider de mig ikke?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år,

Hvor er det godt, du har taget fat i dine forældre, og at I allerede har snakket om det i skolen. Det lyder som om, dine lærere har prøvet at gøre noget ved situationen. Det er bare ikke altid, at tingene ændrer sig sådan lige med det samme.

Hvis det ikke er så længe siden, dine lærere har talt med dig og dine klassekammerater, kan det godt være, at der går lidt længere tid, før tingene for alvor ændrer sig i skolen. Det kræver lidt tålmodighed. Lige pludselig har du garanteret fået en ven eller en veninde, som du får det rigtig godt med – måske endda flere.

Hvis det er længe siden, du har haft snakken med lærerne og dine forældre, kan det være en rigtig god idé at snakke med dem igen. Måske kan du starte med at snakke med dine forældre. Fortælle, at du stadig ikke føler, at de andre i skolen ’vil’ dig – måske føler du dig lidt ensom? Det er vigtigt at dine forældre ved, hvordan du har det, så de kan hjælpe og støtte dig. Det kan også være, at I skal snakke med dine lærere igen. De skal jo nemlig også vide, at du stadig ikke har det helt så godt, som du kunne have det. For at ændre på det, så kræver det ofte, at man taler om det nogle gange over en periode, så de nye vaner er lært af jer.

Mht. dine veninder på din gamle skole lyder det som om, det var en rigtig hård oplevelse. At de pludselig trak sig lidt væk fra dig. Jeg tænker, at de måske gjorde det, fordi de vidste, at du skulle flytte skole? Det har garanteret også været rigtig hårdt for dem. Og når man ved, at man kommer til at skulle opleve noget svært, kan man godt komme til at trække sig for at beskytte sig selv. Måske prøvede de hurtigt at lave en ny ’klike’ eller ’venne-gruppe’, fordi de så tænkte, at det måske så ikke ville være så hårdt, når du skiftede skole? Hvis dét er grunden til, de trak sig, har de sikkert ikke engang gjort det ’med vilje’. Så er det noget, der er sket helt uden, de har tænkt over det. Men har du prøvet at sige til dine gamle veninder, at du savner dem? Og at du meget gerne vil se mere til dem? – Hvis det altså er sådan, du har det? Måske kan I lave nogle aftaler om at ses snart?

Jeg kan godt forstå, du synes, det er irriterende at se dine veninder have det sjovt sammen. Sådan kan man godt have det, når man savner nogen. Og hvis man føler sig såret eller skuffet over den måde, de har opført sig. Men pludselig har du garanteret også fået nye venner, og så poster du måske også en masse sjov med dem. Og så tænker du måske slet ikke over, hvad dine veninder poster mere. Måske synes du så bare, at det er hyggeligt at følge med i, hvad de laver.

Hvis du har brug for at tale lidt mere om det hele, er du meget velkommen til at SMS’e eller ringe til os på BørneTelefonen på nummer 116 111. Du kan også skrive til os på Chatten.

Du skal have det godt i skolen – og i det hele taget – og derfor er det godt, at du snakker med dine forældre og også dine lærere! Du kan nemlig få det rigtig godt! Det er bare lige med at finde ud af, hvad der skal til.

Kærlig hilsen
BørneTelefonen

Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed

Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.

Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!

Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed

Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?

Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?

Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?

Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.

Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.