Brev
hvorfor føler jeg mig ensom tit ( hvorfor kan ingen lide mig
jeg går med et stort problem
at jeg føler mig ensom tit
nogen gange har jeg det svært at leve med
det er også bare at jeg behandler folk ordenlig og så for jeg bare lort til bage, der er ingen der behandler mig ornlig folk er ligeglade med mig,
fordi jeg har infantil autisme
Dreng, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 17 år.
Tak for dit brev. Det er rigtig hårdt at føle sig ensom, og det er aldrig i orden ikke at blive behandlet ordentligt. Uanset om man lider af infantil autisme eller ej.
Du skriver at ensomheden er et stort problem for dig, og det kan jeg godt forstå er svært. Det er ikke sikkert at vi kan løse det hele nu, men jeg vil meget gerne forsøge at hjælpe dig videre.
Når jeg læser dit brev, får jeg indtryk af at du er godt til at behandle folk godt, og at det er vigtigt for dig at man er sød ved hinanden. Det er flot at du er så god til at mærke efter hvad der betyder noget for dig.
Hvis man ikke har det godt, er det vigtigt at fortæller det til nogen, og det er rigtig sejt at du allerede har skrevet til os her på BørneTelefonen. Du skriver at du tit føler dig ensom, og jeg bliver lidt nysgerrig på hvad der sker de gange hvor du ikke føler dig ensom. Hvem er du sammen med der? Laver du noget specielt, som du rigtig godt kan lide? Måske kan du gøre flere af de ting som gør, at du ikke føler dig ensom?
Du skriver at du nogle gange kan føle dig så ensom, at det kan blive svært at leve med. Det er alvorligt hvis man går med sådan nogle tanker, og så er det endnu mere vigtigt at få hjælp. Er der nogle voksne som du kan snakke med? Måske kan du fortælle det til dine forældre, en lære eller måske er der en helt anden voksen du er tryg ved? Hvis det er svært at fortælle, kan det være at du kan vise dit brev og mit svar? Så kan i måske snakke sammen om det du skriver her.
Det kunne også være en idé at begynde til en fritidsinteresse, hvor du kan møde nye venner. Det kan være sport, teater, musik, brætspil, e-sport eller andre ting, som interessere dig. Det er nemlig ofte nemmere at snakke om noget fælles man er interesseret i. Der er også andre unge, der føler sig ensomme som fx mødes til hygge gennem Ventilen. Ventilen er et sted, hvor man kan mødes med andre unge, som føler sig ensomme. Måske er det noget for dig, så kan du læse mere om det her: https://www.ventilen.dk/ensom/
Du kan også ringe, sms’e eller chatte med os her på BørneTelefonen på 116111.
Hvis du vil læse gode råd om ensomhed her: https://bornetelefonen.dk/hvad-kan-man-goere-hvis-man-er-ensom/
Jeg håber at du kan bruge mine forslag.
Kærlig hilsen BørneTelefonen