Brev
Hvorfor er jeg aldrig glad
jeg er en pige på 12 år, og jeg føler ikke jeg er en del af et venskab.
jeg er så dårlig til at snakke med folk i min klasse, eller bare snakke med folk. Nogle gange føler jeg mig ensom selvom jeg går sammen med de andre. Jeg ved seriøst ikke hvad jeg skal gøre, jeg har prøvet at være mere snaksalig foran de andre i klassen, men det hjælper overhovedet ikke.
jeg har altid haft problemer med at snakke med folk, men fordi min klasse går så meget op i udseende er det svært at være med i fællesskabet. Min klasse er også meget en fjolle klasse, og derfor bliver man dømt på om man er fjollet nok eller råber højt i timerne. Men der hjemme når jeg kan være mig selv er det helt omvendt, jeg kan godt snakke med mine forældre og jeg er ikke bange for at sige noget. jeg har faktisk haft dette problem i virkelig lang tid, men ved ikke hvem jeg skal sige det til, for jeg føler ikke jeg kan sige det til mine forældre.
jeg ved ikke hvad jeg skal gøre? jeg er også altid bange om det er mig der er noget galt med, for jeg bliver aldrig spurgt om jeg ville hænge ud efter skole eller om skal side sammen når man laver opgaver i skolen. jeg kommer også tit hjem fra skole grædende, fordi jeg ikke bliver lukket ind i fælleskabet. jeg har det som om jeg er en skygge, som bare følger efter alle, og bliver brugt i en nødsituation hvis alle de andre ikke kan være sammen eller ikke kan side sammen i timen og lave emat! hjælp mig!!!
Kh pigen med problemerne
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej pige på 12 år
Tusind tak for dit brev. Hvor er det godt, at du skriver til os. Din beskrivelse af, hvordan det er at være dig, er meget levende. Jeg kan godt forstå, at det er svært at være dig lige nu. Jeg vil gøre mit bedste for at hjælpe dig til at finde nogle mulige veje til, at du kan få det bedre.
Det at føle sig ensom, er ikke en rar følelse. Jeg har talt og skrevet med andre unge, der også har haft det sådan. Der er forskellige ting, du selv kan gøre. Men ikke alle unge er ens. Derfor vil jeg tage udgangspunkt i nogle af de ting, du selv beskriver. Men jeg vil også sige noget om, hvad andre unge har været glade for.
Man kan godt være alene uden at føle sig ensom, og omvendt kan man godt have mange venner samtidigt med, at man føler sig ensom. Det er en ubehagelig følelse, som vi alle kan føle engang i mellem. Men hvis det fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.
Det er et godt tegn, at du godt kan snakke med dine forældre og ikke er bange for at sige noget til dem.  Jeg tænker, at du måske kunne fortælle dem, hvordan du har det i skolen. Tror du, at du vil kunne gøre det?
Nogle gange er det en stor hjælp, at få sagt det højt, man er ked af. Måske du har én fra klassen, som du helst vil snakke med? Så kunne du sige til hende eller ham, at du gerne ville fortælle dem noget vigtigt. Det kan nemlig være godt at fortælle, at du føler dig udenfor og gerne vil være en del af fællesskabet.
Måske har den, du fortæller det til, også den følelse en gang i mellem. Hun eller han kan så måske hjælpe dig med at komme ind i en gruppe. Tror du at det var en løsning for dig?
En anden ting, du kan gøre, er at tale med din lærer om, hvordan du har det. Han eller hun kan så hjælpe dig med at komme ind i fællesskabet i klassen. Det kan være at din lærer kan bestemme hvem, der skal sidde ved siden af hvem. Det kan også være at han eller hun laver nogle faste grupper eller bare hjælper med at danne grupperne en gang imellem.
På den måde vil du få hjælp til at komme tættere på nogle fra klassen. Måske det vil være en god idé.
Du skal huske, at hvis du siger til din lærer, at jeres samtale skal holdes mellem jer, så skal din lærer respektere det!
En tredje måde kunne være, at du inviterer en fra klassen hjem til dig, hvor I skal lave noget sammen. Det kan være, at I skal lave noget mad, bage en kage, spille et spil, se en film sammen eller noget helt femte. Tror du, at du vil kunne gøre det?
Jeg tænker, at det måske vil være rart for dig at læse, hvad andre har skrevet om til os om ensomhed. Og hvilke svar, de har fået!
Her kan du måske få ideer til selv at komme videre og også læse, at der er andre unge, der føler sig ensomme. Jeg sætter et link til siden her: https://bornetelefonen.dk/brevkasse/?cat=ensomhed&search=&types=
Det er nogle gange rart at læse, at man ikke er den eneste, der har det, som du har det. Det håber jeg, vil hjælpe dig.
Til slut kan jeg også anbefale dig at læse vores guide og råd til emnet ‘Ensomhed’ her: https://bornetelefonen.dk/ensomhed/
Måske du kan læse dette med dine forældre, som så vil kunne hjælpe dig videre?
Den sidste ting jeg vil give dig med på vejen er, at du kan ringe til BørneTelefonen på 116111, hvor en af vores dygtige medarbejdere vil tale med dig. Så kan I sammen finde frem til hvilke muligheder, der er bedst for dig. Når du ringer til os er du anonym (det vil sige, at du ikke skal fortælle hvem du er, og at vi ikke kan se hvilket nummer du ringer fra). Og så er det gratis at ringe til os!
Kærlig hilsen
BørneTelefonen.