Brev
Hvorfor er der ikke nogle der kan lide mig
Hej Børntelefonen.
Jeg har det lidt svær fortiden.
Jeg føler at ingen kan lide mig.
Der er også nogle der har sagt at de ikke kan lide mig og vi kender engang hinanden særlig godt.
Og hvis de ikke kan lide mig hvorfor er der så andre der skulle.
Jeg har svær ved at komme ud af sengen om morgen med den viden om at der ikke er noget der kan lide mig.
Jeg har også noget andre udfording som folk ikke ved noget om og jeg har svær ved at snakke om det for hvis folk ikke kan lide mig hvorfor skulle de så lytte.
Håber at i kan hjælpe.
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej pige på 14 år
Når man oplever at have det svært, kan det være rart, som en start at få det sagt til nogen og det har du gjort nu ved at skrive herind til BørneTelefonen, det synes jeg du skal have af vide, er sejt gået og jeg vil gøre mit bedste for at sende dig videre, med en lidt bedre følelse i maven, end den du måske sidder med nu.
Først og fremmest skal du vide at flere børn skriver ind til BørneTelefonen, med problemer der ligner dit. Det fortæller jeg, da du ikke skal føle dig alene om følelsen af at ingen kan lide dig. Tag bare et kig ind i vores brevkasse. Så vil du se, at du ikke er alene.
Du har ret til hjælp
Når du fortæller at du føler ingen kan lide dig og at nogle du ikke kender, så godt har sagt at de ikke kan lide dig, så forstår jeg godt du bliver ked af det. Det lyder rigtig ubehageligt og helt forkert.
Du fortæller også om nogle udfordringer som andre ikke ved noget om. Det er rigtig vigtigt, at du får sagt det højt til nogen, der kan hjælpe dig.
Alle mennesker har brug for hjælp nogle gange. Hvis andre gør en ked af det eller man mærker, at tankerne er blevet rigtig tunge, så har man brug for at tale med andre om det. Man kan ikke stå med det hele selv.
Derfor har man som samfund også besluttet, at det er de voksnes ansvar at hjælpe og lytte, når børn og unge har det svært. Det kaldes børn og unges rettigheder. Måske du ved, hvad jeg taler om?
Jeg fortæller dig dette, så du forstår at du har ret til at have det godt – og få hjælp, hvis du ikke har det godt.
Det er dine forældre og læreres ansvar, at du blive lyttet til og får støtte til det som er svært.
Måske er det noget der er svært at snakke om, hvis det er, kan du kigge på den hjemmeside fortæl noget der er svært – her er der samlet nogle gode råd til at få sagt ting der er svære.
Måske du også kan bruge rådene til at få fortalt en voksen eller en god ven om de andre tanker du har haft, som du beskriver i brevet.
Du har allerede haft modet til at skrive til BørneTelefonen, jeg håber du kan bruge det mod til at søge hjælp hos en voksen.
Vi kan alle have brug for hjælp til at huske de positive ting
Nogle gange kan man få en negativ ting at vide og så får det lov til at fylde så meget i ens hoved at man glemmer alt det positive? Kender du mon det?
Jeg skriver dette da jeg tænker at du ville have godt at af huske dig selv på alle de grunde, der er til at man godt kan lide dig!
Jeg skriver dette for at hjælpe dig med at huske på, at fordi nogle har sagt noget til dig, som du er blevet ked af, så betyder det ikke at det er sandt og det er vigtigt at du husker dig selv på at du er god nok præcis som du er!
Disse positive tanker kan måske også gøre det nemmere for dig at komme op om morgenen. Jeg har en lille idé som du måske kunne have lyst til at prøve derhjemme?
Jeg tænkte på om du ville prøve at sige 3 positive sætninger i spejlet til dig selv.
Du kan fx sige til dig selv i spejlet
“Jeg er sej” – “jeg er en god veninde” – “jeg kan godt lide mig”
Det lyder lidt skørt at stå og snakke til sig selv i spejlet, men faktisk kan det hjælpe en lidt på vej til at huske sig selv på at man er god som man er og måske kan det hjælpe dig med at huske at selvfølgelig er der nogen som kan lide dig!
Og du kan tro det eller lade vær, men der er faktisk mange voksne der gør det her en gang i mellem, for vi kan alle have brug for at huske os selv på at vi er gode nok.
Hvis det er nemmere for dig, kan du også bare tænke det!
Vi har faktisk også lavet en selvværdsøvelse, som du måske kan prøve af?
Hvis du ikke føler dig klar til at fortælle det til andre, kan du altid ringe til os på BørneTelefonen på 116111, det er gratis og anonymt. Her er der altid en voksen der vil lytte til hvordan du har det.
Kærlig hilsen BørneTelefonen.