Brev
Hvordan overtaler jeg mine forældre til at flytte skole
Kære brevkassen.
Jeg står i det her problem at jeg ufatteligt gerne vil flytte skole. For det første ved jeg ikke om mine problemer er “grund” nok eller hvordan jeg skal få mine forældre overtalt til at jeg må.
Jeg går på en privatskole, hvor alle efter min mening er ret så arrogante, selv lærerne. I min klasse er det sådan at enten er man noget eller også er man ikke, hvis man er noget har man frihed til hvad man vil. Er man ikke noget sidder man selv i hvert frikvarter og bliver altid valgt sidst til første og anden vælger i idræt, og bare generelt valgt sidst i alt andet gruppearbejde.
Sidste år “var jeg noget” det kan godt lyde lidt forkert det der med at opdele i at være noget eller ej, men det er lige den letteste måde at forklare det på. Men ja sidste år “var jeg noget” jeg var i en stor gruppe med en masse venner.
Men pludselig efter sommerferien tog de fuldstændig afstand til mig, jeg har prøvet op til flere gange at spørger om jeg har gjort noget hvor jeg altid fik svaret “nej”
så for nogle dage siden tog jeg mig sammen og sagde at nu gad jeg det ikke mere og nu skulle de sige hvad der var galt.. og bum.. så sagde de bare “vi skal ikke have kontakt mere” og jeg ved ikke hvad jeg skal gøre,
og det er ikke meget lettere når man har en tvilling som “vælter” i venner og som hele tiden liiige skal gøre mig opmærksom på hvor mange hun har og om hvor alene jeg er. Hun går i min parallelklasse og har flere fange spredt rygter om mig.
Jeg har en bestemt skole i tankerne jeg gerne vil til hvor jeg har rigtig mange tætte venner som jeg er sammen med rigtig tit. Jeg ved bare ikke hvordan jeg skal sige at jeg vil flytte skole, for det har gået mig på i et halvt år nu, men åbnede først op for en uges tid siden da min mor og søster snakkede om alle hendes venner og så kunne jeg bare ikke mere, for det er ikke sjovt at blive sammenlignet med sin “perfekte” tvilling.
Håber virkelig I kan hjælpe mig med mit problem, ved ikke om jeg fik det beskrevet det så godt måske lyder det ikke så slemt. Men det er det.
Det skal lige siges jeg går i 8.klasse så der er kun et år tilbage og vil rigtig gerne afslutte folkeskolen et sted hvor jeg er 100% glad. Undskyld hvis mit brev blev lidt langt.
Hilsen den forvirrede
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 14 årige pige
Jeg er glad for, at du har skrevet til os. Hvor er du altså modig og det glæder mig du har åbnet op for dine tanker overfor din mor og din tvilling. Jeg vil gøre hvad jeg kan, for at hjælpe dig.
Jeg kan godt forstå, du synes, det er svært at se dine tidligere venner have det sjovt sammen. Sådan kan man godt have det, når man savner nogen. Og hvis man føler sig såret eller skuffet over den måde, de har opført sig. Så er det ikke sjovt at blive sammenlignet med andre. Du er dig og jeg er ikke i tvivl om du er en virkelig god version. Du virker meget omsorgsfuld og betænksom.
Det lyder til, der er mange ting med skolen, der er svære, at du ikke føler du passer ind. Jeg vil forslå dig to ting, du kan overveje som mulighed.
Først nu har du åbent op for din mor, og det er jeg glad for du har gjort. Du har ret til at føle tryghed i skolen og du har ret til at blive hørt og inddraget uanset alder. Dine forældre har for tid siden truffet en beslutning om, at du skulle gå på en privat skole. Det kan der være flere grunde til.
Derfor er min anbefaling til dig, at du tager en snak med din mor igen. Kun jer to – så denne gang uden din søster. Det er vigtigt, at du får forklaret din mor, hvordan du har det. Nogen gange har voksne brug for, at man siger tingene mere end en gang, før de forstår det.
Måske kan du vise hende brevet, du har skrevet til os. Du er nemlig rigtig god til, at beskrive hvordan du har det her. Du kan måske også vise hende mit svar, hvis du synes. Hvad mon du tænker om det?
Som du selv skriver, har du kun et år tilbage i skolen, og det er vigtigt, du er glad og trives. En løsning kan være, at du sammen med din mor, tager en snak med skolen om dine tanker og følelser, så din lærer bliver opmærksom på, hvordan du har det. Det er faktisk din lærers pligt, at sørge for at du trives i skolen. Hvis du fortæller din lærer, hvordan du har det, skal han/hun hjælpe dig. Det kan du læse mere om her: Mobning
Hvis ikke du tænker det er den rette vej, og du gerne vil flytte skole, så er det det, du skal forklare din mor. Hvis I sammen bliver enige om, at du skal skifte skole, så tror jeg, det er rigtig vigtigt, at du og dine forældre tager en grundig snak med den nye skole.
At du får fortalt dem, at du har haft det svært i den gamle klasse. Det vil give de nye lærere mulighed for at være ekstra opmærksomme. At hjælpe dig med at få den bedst mulige start i den nye klasse.
Noget du evt. selv kan gøre for at lære de nye klassekammerater at kende efter et skoleskifte, kan være at invitere dem til en hyggelig filmaften hjemme hos dig. Det sender nemlig et signal om, at du rigtig gerne vil lære dem alle sammen at kende. Det vil sikkert være en god lejlighed til at få nogle gode oplevelser med hinanden.
Hvis du har lyst til en mere personlig samtale med en rådgiver, er du meget velkommen til at ringe/ sms’se gratis og anonymt til BørneTelefonen på 116111. Evt. kan du også foreslå dine forældre at ringe til ForældreTelefonen på 35555557 og snakke med en rådgiver om, hvordan de bedst kan støtte dig.
Mange kærlige hilsner fra
BørneTelefonen