Brev
HVER SØD AT HJÆLPE MIG
Hej
jeg er en pige på 14 år og jeg lider af depression eller det syntes jeg men mine forældre mener noget andet.
Jeg er ensom i skolen og jeg tror ikke at der er så mange der kan lide mig. Jeg flytter skole hertil for 4 pr siden men jeg føler mig stadig som den nye altså som om de ikke at lukket mig ind i fællesskabet endnu.
Jeg har også problemer med mit udseende jeg har fået at vide at jeg er pæn men jeg tror ikke selv på det. Jeg vil gerne gå til psykolog for at se hvad jeg kunne gære ved det, men mine forældre nægter at lade mig gå til det.
Hvad syntes du at jeg skulle gøre.
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år.
Mange tak for dit brev, hvor er det godt, at du skriver herind. Du skriver at du måske har en depression, det føles i hvert fald sådan. Du føler dig ensom ovre i skolen, hvor du stadig er lidt “den nye”, selvom du har gået der i 4 år.  Og så kan du også have svært ved at tro på når andre siger, at du er pæn.
Jeg tænker, at det kræver et enormt mod at sige, at man har det skidt og gerne vil til psykolog. Så det synes jeg er rigtig flot gået. Det kræver også mod og ben i næsen, at prøve at gøre noget ved sin situation når man har det skidt, ligesom du gør det lige nu, både ved at foreslå dine forældre at gå til psykolog, og at skrive herind. Det er så godt gået.
Det er svært at vide om, du har en depression eller ej, men måske er det heller ikke det vigtigste. Det vigtige er, at du ikke har det godt, og gerne vil have det bedre. Og det synes jeg er enorm flot, at du siger højt.
Måske kan du snakke med dine forældre om, hvordan du har det, og hvordan du kan få det bedre? Det kunne f.eks. være at tale med lærerne på skolen om det. Både for, at du kan få det bedre ovre i klassen, for det er ikke rart at føle sig ensom, og det er et fælles ansvar i klassen, at alle har det godt.
Men også så dine lærere ved, at du har det skidt, og måske kan hjælpe jer med at finde en, som du kan tale med. Måske er det din lærer, en psykolog, en kontaktperson eller en helt tredje.
Nåh men, hvordan får man så taget hul på den snak med sine forældre? En mulighed er at vise det brev, du har skrevet herind, og mit svar. En anden mulighed er at skrive et nyt brev til dem, hvor du sætter ord på, hvordan du har det. Man kan få hjælp til at skrive et brev her.
Nogle forældre ringer bagefter til Forældretelefonen 35 55 55 57 og får en snak og et par råd om, hvad de så skal gøre nu, det kan I læse mere om her.
Hvis ikke du kan gå til dine forældre i første omgang, så kunne du i stedet starte med at snakke med din lærer, og så kan din lærer hjælpe dig videre derfra. Det er absolut helt op til dig.
Hvis det af en eller anden grund ikke lykkes at få den hjælp til at få det bedre, så må du endelig skrive herind igen, ringe eller skrive på 116 111 eller bornetelefonen.dk.
Til sidst vil jeg også gerne lige give dig et link til vores side om ensomhed. Der er nemlig rigtig mange børn og unge som oplever det samme som dig, med at føle sig ensom og udenfor. Nogle gange kan det være rart at læse om andres oplevelser, og så er der også nogle gode råd der til, hvad man kan gøre. Du kan finde siden her.
Det er så flot og sejt, at du har skrevet herind, og jeg ønsker dig al det bedste fremover.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen