Brev
Hvem er jeg?
Hej,
jeg er en dreng, som har gået nogle år og haft det meget dårligt med mig selv. Har gået med en fasade da jeg har svært ved at udtrykke mig selv og vil ikke have folk skal se hvem jeg rigtigt er.
Ingen ved hvordan jeg har det da jeg aldig har talt med nogle om det, og har ikke lyst, Føler mig ikke glad, føler bare tomhed, ved ikke hvad jeg vil med mig selv, har nogle gange haft tanken om det overhovedet er det vær at blive ved med at være her. Det eneste tidspunkt jeg faktisk føler mig glad er når jeg er sammen med mine små kusiner.
Det ene øjeblik kan jeg bygge så meget vræde op at jeg er ved at gå amok, og det næste er jeg ved at bryde fuldkommen sammen. Går tit og skal til at græde, bare en lille smule triste sang kan være nok til at der begynder at rulle tåre ned af mine kinder. Eller at se en anden græde kan være nok. Sider stort set altid alene, og taler ikke rigtigt med andre. (er ekstremt socialt akavet)
Sover jeg mere end 5 timer sover jeg meget. Sover normalt mellem 3-4 timer og vågner tit uden grund. Om aftnen kan jeg ligge i flere timer og bare glo op i loftet, og tænke.
Har svært ved at koncentrere mig om ting længere tid af gangen, og har ikke adhd eller noget.
Har nogle gange stået på togstationen og været ved at “falde” men har altid stoppet mig selv når jeg jeg har set lokomotivføren.
Det eneste jeg stort set laver, er at gå på gymnasiet fordi jeg skal, tag hjem og se netflix eller spille playststion. Eller sætte mig ud i skoven fordi der ro og man kan være alene. Det så min dag på repeat..
Ønsker bare at få det bedre med mig selv. Og høre om i har en ide om hvad der kunne være galt.
At Skrive denne tekst tog mig omkring 1 1/2 time. Det er første gang jeg fortæller bare lidt om hvordan jeg har det…
Ja hilsen en fortvivlet dreng…
Dreng, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 15 år
Når jeg læser dit blev bliver jeg nysgerrig på, hvor længe du har haft det sådan her? Jeg kan heller ikke lade være med at tænke om der er sket noget, der har ændret den måde du har det?
Det lyder som en halv tung byrde du bærer rundt på helt alene. Jeg kan godt forstå, at det kan være svært at skulle fortælle nogen om hvordan du har det. Måske er det heller ikke det du skal starte med.
Når du skriver om din søvn og hvor lidt du sover om natten, tænker jeg det i meget høj grad påvirker, hvordan du har det. Det er i søvnen, at kroppen reparerer sig selv, rydder op og får balance i dine hormoner - det er i søvnen overskuddet bygges op. Så nattesøvnen er vigtigt for at fungere og have det godt.
Når du ikke får sovet og hvilet nok vil din krop blive stresset og det påvirker dit humør. Måske har du også hørt om, hvordan man nogen steder bruger det som tortur, at nægte folk deres søvn. Ikke at få søvn og hvile nok vil påvirke menneskers energi, overskud og humør.
Så jeg tænker, at du selv aktivt kan starte med at gøre ting, der kan få dig til at sove bedre om natten. Det er et sted at starte og et forsøg i forhold til at se hvordan det kan påvirke dit humør og din livslyst. Du kan google dig frem til forskellige råd om bedre søvn og måske tage til lægen og høre om du kan få nogle gode råd her også.
Jeg har også skrevet nogle råd nedenfor som du kan bruge.
For at blive bedre til at falde i søvn om aftenen, kan det være godt at komme ned i tempo og "fortælle" din krop, at nu skal den til at falde til ro og snart sove. Mine råd til at få dig til at falde til ro og få en bedre søvn er følgende;
Sørg for at få gået en god lang tur i løbet af dagen
Gå i seng senest kl 22:30,
Lad være med at være aktiv på din computer eller telefon et par timer inden du skal sove (telefonen, fjernsynet og computeren påvirker hjernen så den tror den skal være aktiv og bliver oppe i gear mange timer efter)
Skriv de tanker ned du ikke kan slippe i dit hovedet (du kan eventuelt have en lille bog ved din seng - det kan være en god hjælp at få noget ned på papir)
Tag evt. et varmt bad inden du skal sove
Lyt til beroligende musik eller lav en kort meditation (brug youtube, der er en del rolig musik og små guidede meditationer, også til at få på vejrtrækning)
Sov i mørke (så ved din krop det er nat og den skal sove)
Et andet råd kunne være at lave en lille taknemmelighedsbog. En lille bog hvor du hver dag skriver 3-5 ting ned, som har gjort dig glad i løbet af en dag. Det kan være bittesmå ting så som at du har spist noget du synes smagte godt, at du har smilet lidt mere, hørt din ynglings sang i radioen, været sammen med dine kusiner eller noget helt andet.
Det man får ud af at lave taknemmelighedsdagbog er, at du begynder at få øje på nogle af de gode ting i dit liv.
Jeg tænker også, at det ville være godt med flere aftaler med dine små kusiner. Prøv om du kan lave mere af det, du ved gør dig glad.
Du har taget første skridt ved at skrive herind. Jeg håber du har lyst til at prøve at følge nogle af mine råd og kan mærke, at det hjælper dig. Nogen gange kan der godt gå nogle dage, før end du mærker, at du har fået din søvn og kan mærke overskud.
Du er også altid velkommen til at få en anonym snak med en rådgiver på BørneTelefonen på 116111 eller skrive til vores chat.
Kærlig hilsen BørneTelefonen