Brev
Hvad skal jeg gøre?
Hej. Jeg er en pige på 11 år, og det seneste halve år har jeg følt lidt underligt.
Det startede i forårs, hvor jeg begyndte at ‘Miste’ mine venner, og kontakten med dem. Jeg har derfor haft været meget på sociale medier, hvor jeg har haft nogle få venner, som jeg er blevet meget knyttet til.
Men så en dag, besluttede jeg at tage på koloni med mine vendiner, for At genopbygge vores venskab. Men det blev værre. Jeg var alene og græd, hele tiden. Vær gang jeg nærmede mig dem følte jeg lidt en uro, fordi de var så mange på et sted.
Efter 1 uge tog jeg hjem, vi skulle Engeligt have været der i 2, men det var virkelig, virkelig forfædeligt. Nok den værste sommer i mit liv. Et par uger senere, bliver min trøje smidt i Wc’et til gymnastik. Min klasse er begyndt at have virkelig mange dramaer (En masse politi besøg osv) og har virkelig haft et roddet sind, problemer, og alt muligt lort i mine tanker. For tiden er jeg begyndt at føle en slags angst når jeg er i større grupper, jeg siger ikke noget. Jeg holder mig alene. Men jeg gemmer mig.
Jeg kan ikke lide at vise mig sådan over for folk, i skolegården, og har det virkelig forfærdeligt. Når jeg kommer i større grupper, føler jeg mig udenfor, og at mine handlinger er forkerte. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre, og bliver osse mobbet på sociale medier mange gange. Selv min bedste vendine ignorere mig tit, og jeg har virkelig ikke lyst til mere.
Jeg ved ikke om jeg har angst eller Om det er noget jeg bilder mig ind, men er seriøst alene, og bange for større grupper.
Håber i forstår mig.. :/
Mvh (Anonymt)
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 11 år
Jeg kan godt forstå, at du bliver urolig og bange for at være sammen med mange andre. Om det er angst, det ved jeg ikke. Men, jeg synes, det er meget forståeligt, at du får de følelser, når jeg læser, hvad der sker mellem dig og dine veninder. Det er altså ikke ok, at de ting sker mellem jer. De voksne skal hjælpe jer.
Det er ret stærkt, at du beslutter dig for at tage på koloni og du kæmpede for at være med i en uge. Den uro, du mærker, kommer af de ting, der sker mellem dig og dine veninder. Din trøje bliver smidt i wc'et - det lyder til, at det er svært at vide sig sikker på nogen. Det er altså hårdt at være i den usikkerhed. Jeg tror, der er flere, der har det på lignende måder i klassen.
Det der sker i klassen, virker meget voldsomt og meget barskt at være i, for jer alle. Der er måske nogen, som går sammen og klarer sig på den måde. Og du gør hvad du kan for at holde til at være i skole. Du holder dig for dig selv, siger ikke noget og gemmer dig. Det er din måde at overleve i det, der er så voldsomt. Sådan skal det ikke være at gå i skole.
Jeg ved ikke om der er nogen af de voksne i skolen, som gør og siger noget. Der skal gøres noget, så hurtigt som muligt, og her skal de voksne skal hjælpe jer. De voksne er lærerne, skolelederen og jeres forældre - de skal samarbejde om at få jeg til at trives sammen. I skal gøre det bedste I kan, men der skal voksne med for at få jer på rette vej.
Mon du har talt med en lærer om de ting? Eller har dine forældre talt med skolen? Hvis ikke, så håber jeg, at de gør det, hurtigst muligt.
Hvis dine forældre ved, hvordan du har det med at gå i klassen, så håber jeg at I får talt sammen om det. Det kan hjælpe lidt at man taler med sine forældre. Men det er i skolen, der skal gøres en del for, at I kan få det godt igen. Hvis ikke det er til det, så er det måske en idé at tale med dine forældre om at gå i en anden klasse eller på en anden skole? Et sted, hvor du kan føle dig tryg og nyde at gå i skole.
Dine forældre kan også ringe ind og tale med en rådgiver på vores ForældreTelefon på 35555557. Måske har dine forældre allerede talt med skolen om de ting, du fortæller mig om? Derfor kan de måske have brug for at snakke med en rådgiver om, hvad de kan gøre.
Det er meget vigtigt, at dine forældre og lærerne ved, at du har det så dårligt med at være i skolen. Ellers kan de ikke hjælpe dig.
Du må også meget gerne ringe eller skrive til os på 116111, hvis du har brug for at tale med os.
Kærlig hilsen
Kristina
Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed
Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.
Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!
Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed
Hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Måske har du en ven, som går igennem en svær periode?
Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.
Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.