Hvad skal jeg gøre?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14 år

Dit brev giver et fantastisk godt billede af hvordan du har det og hvordan dine tanker påvirker dig.

Jeg tænker ikke, at du trænger til et los i røven. Det er helt normalt, at man i din alder reagerer særligt meget på, hvordan andre er overfor en og at man mærker ensomhed, hvis man ikke føler sig som en del af et fællesskab. Det er dejligt, du snakker så godt med din mor og har støtte hos hende. Det er også super godt, at du får noget ud af at tale med psykologen.

Jeg tænker, at du har brug for en plan for, hvordan du skal håndtere den situation du er i. Hvis du får en plan at gå efter, så bliver det måske også nemmere for dig at holde ud – og forhåbentligt at 8. klasse kan blive et godt skoleår for dig.

Du skriver, at du ikke tror det kan betale sig at skifte skole. Handler det mon om, at du er usikker på, om du kan nå at blive en del af en ny klasse, inden du skal på efterskole? Eller tænker du på det faglige? Du kan prøve at tale med skolepsykologen om det at skifte skole. Psykologen kender både dig og sikkert også de andre skoler i kommunen, så der er gode muligheder for at rådgive dig og dine forældre om det.

Du kan også arbejde på, at din nuværende klasse bliver bedre for dig at være i. Ved dine lærere, hvordan du har det i klassen? Så der er hjælp at hente hos lærerne til at få venskabet på sporet igen. Hvis hele bundtet er pokkers udadvendte, så er de måske også gode til at snakke om tingene, sammen med en lærer?  Måske er der en eller flere af dem, der har det ligesom dig men ikke tør sige det højt. Kan I tale i klassen om det? Det handler nemlig om trivslen i klassen og det skal jeres lærere hjælpe jer med. Måske kan du og skolepsykologen sammen snakke med en lærer.

Jeg ser også den mulighed, at du accepterer, at dine klassekammerater er et andet sted end dig og at du ikke bliver bedste venner med alle fra din klasse. Men som dine klassekammerater og samarbejde i de faglige ting? Så kan du måske få et tættere venskab med pigen fra din parallelklasse, og dele tingene med hende? Vil det være en idé at skifte over i hendes klasse? Det kan du og dine forældre overveje at undersøge.

Jeg vil råde dig til at tale med din mor og psykologen om det, hvis du tænker, at du kan bruge ideerne. Jeg tror det er vigtigt for dig, at der bliver lagt en plan for, hvordan dit næste skoleår bliver godt. Det er vigtigt, at du ikke bliver ved med at mærke ensomhed, for det vil ikke gøre noget godt for din selvtillid.

Og så får jeg lyst til at skrive til dig, at dit brev viser, at du er en fantastisk dejlig pige, så du kan roligt have tillid til dig selv. Men det er jo altid nemmere for andre at sige – det vigtigste er, at man selv føler det.

Held og lykke med dine overvejelser – jeg håber, du må få et godt 8. skoleår.

Kærlige tanker fra BørneTelefonen

"alene" hør andres fortællinger

Hør YouTuber og influencer Emilie Briting og 17-årige Martha tale om at sige det højt, hvis man har det svært, og hvem man kan gå til.

Hjælpesætning
Få en hjælpesætning, der kan minde dig om, at du godt kan klare det, og at du er god nok!

Hvilken sætning hjælper dig?