Brev
Hvad fuck,
BørneTelefonen har anonymiseret brevet af hensyn til den unge.
Dav jeg hedder V, og jeg elsker metal. Jeg er normalt en meget glad person og der er ikke meget der går mig på, men der er sket noget mærkeligt. Jeg ville selv mene at jeg er en hyggelig person og at jeg ikke er så træls. Jeg har altid været åben overfor andre mennesker (medmindre de er nogle spader og spader kan typisk heller ikke lide mig så det fint) der skete bare noget mærkeligt: jeg havde været ude at drikke ret tidligt på dagen fordi mig og nogle venner syntes det ville være sjovt. Jeg blev fuld og havde det sjovt. Senere om aftenen var nogle af mine venner sammen og så jeg var der (jeg var ikke fuld mere) de var ovre ved en Men sagde at jeg ikke måtte komme med fordi jeg var fuld. Det var bare mærkeligt når min ven B var og drak sammen med mig tidligere. Jeg så enda to af mine andre venner derinde (de to havde engang bare gået fra mig og min ven med sætningen “vi troede i vidste det). Min ven F var der også og det var hende der skrev jeg ikke måtte komme ind. Vi to er ret gode venner og en grund til jeg ikke måtte komme ind var også at hende de var ved’s forældre sagde at jeg ik måtte. Så jeg gik selvfølgelig for ikke at være Mega træls, men nu kan jeg nærmest ikke andet end at tænke de fucking hader mig og bagtaler mig. Jeg føler mig selv fucking narcissistisk og jeg føler mig som et fucking røvhul.
Alle mennesker bliver bagtalt men jeg har aldrig rigtig hørt noget om mig, så nogle dage før havde jeg spurgt min ven Jom jeg blev bagtalt og hvad folk sagde om mig. Jeg ved det var dumt men jeg var nysgerrig. Han sagde at han ikke havde rigtig hørt noget men måske overhørt noget om at jeg var en der troede jeg var sej og prøvede at være noget jeg ikke var.
Nu er jeg begyndt at tænke at alle hader mig fordi jeg også mange gange skal invitere mig selv til ting, og jeg tror folk bagtaler mig, og at mange af dem jeg kalder venner bare forsvinder og gider mig mere.
Jeg undskylder en sådan rodet forklaring, men håber i kan hjælpe.
M. V. H. V
Dreng, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære V
Tak for dit brev. Det er ikke rart at føle sig ensom og at blive bagtalt, det kan jeg godt forstå, at du er ked af at opleve. Og du skal ikke undskylde for, at det er rodet! Jeg kan sagtens forstå dit brev. Jeg vil prøve at give dig et par råd, du kan tænke over.
Alle børn og voksne føler sig nogle gange ensomme eller usikre på, hvordan andre tænker om dem. Det er helt normalt, og måske kan du også tænke, at det er en god ting, at du lægger mærke til det? Og at du er nysgerrig på hvorfor.
Det lyder, som om du har en masse gode venner, og derfor er mit bedste råd, at du prøver at tale med dem om det. Prøv måske stille og roligt at fortælle dem, at du var lidt ærgerlig over ikke at måtte komme med til festen – og spørge dem hvorfor?
Jeg forestiller mig, at du nu går og tænker, at det kunne være alt muligt! Derfor synes jeg, det er rigtig vigtigt, at du spørger ind til, hvad det faktisk handler om. Så kan det jo være, at du kan blive lidt ked af det, de siger, men så skal du i det mindste ikke bekymre dig om alle mulige ting.
Du fortæller også, at du nu er blevet bange for, at de bagtaler dig, eller at de ikke kan lide dig. Måske er det slet ikke tilfældet, måske var det kun noget helt specielt lige den aften? Det er helt normalt, at man kan blive meget usikker efter bare én dårlig oplevelse. Men husk, at det slet ikke er sikkert, at de tænker på samme måde.
Du skriver også, at du spurgte din ven, om folk bagtalte dig, og hvad de sagde. Jeg synes, det er en rigtig god idé at tale ærligt med sine venner. Venner kan godt fortælle én nogle svære ting, fordi de kender én godt og man ved, at de alligevel holder af én.
Omvendt synes jeg, du skal prøve at tænke mindre på, hvordan alle mulige andre taler og tænker om dig. De kender dig sikkert alligevel ikke! Der er rigtig mange, der bagtaler hinanden, og det er rigtig ærgerligt, for det skaber en masse usikkerhed. Fokusér i stedet på dine gode venner og prøv at tal ærligt og åbent med dem.
Det lyder jo som om, at du har en masse venner. Derfor synes jeg, det er vigtigt, at du holder fast i dem! Og tro på, at de holder af dig, så du også tør tale med dem om, om der er noget i vejen imellem jer. Det kan være, at det gør jeres venskab endnu stærkere.
Jeg håber, du kan bruge mine råd, og jeg håber, at du får talt med dem om det. Hvis du har brug for at tale mere om det, er du også altid velkommen til at ringe til os på 116111.
Kærlig hilsen fra BørneTelefonen