Brev
Hvad er der galt med mig?!!
Hej,
For nogle måneder siden havde jeg en slem depression. Jeg var konstant træt, deprimeret, Og ville bare være alene. Jeg røg og cuttede også en del. Jeg havde det ad helvede til. Nu er mit liv godt nok bedre, men jeg har det ikke bedre. Jeg troede det ville stoppe så snart jeg skiftede skole, men det gjorde det ikke. Nu kommer det lidt og går. Men det går også ud over min venskaber og mit kærligheds liv. Jeg føler virkelig at jeg har forandret mig på den dårlige måde. Jeg havde noget med den her dreng, også fandt jeg på at vi skulle “giftes.” Sikkert fordi at jeg var bange for at miste ham. Hvilket nu også er sket. Jeg hader mig selv for det. Han var perfekt. Han var ikke en player, og spurgte ik efter trekant da han fandt ud af at jeg er biseksuel, hvilket de fleste drenge har gjort. Hvad er der galt med mig?? Hvorfår er jeg så fucking underlig??!
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej 14 årig pige
Jeg forstår godt, at du er forvirret og ikke rigtig kan blive klog på din situation. Det kan være svært, at finde ud af hvilke tanker og følelser, som hører til hvilke situationer og få det skilt ad.
Du skriver du har haft en depression, men ikke noget om læge eller psykolog? Mon du har været til lægen? Depression er kun en diagnose som lægen kan stille. Mange af de perioder man går igennem i sit teenageliv kan minde om depression. Hvis du ikke har været til lægen, vil jeg foreslå dig at starte der.
Mange unge oplever perioder, hvor de er meget kede af det eller triste – det skyldes alle hormonerne i kroppen som påvirker en. Måske har du prøvet det der med, at du den ene dag er du total ovenpå og den næste helt nede i kulkælderen? Det er mega frustrerende, men noget de fleste teenager går igennem, i mere eller mindre grad.
Med de ting som du beskriver forstår jeg sagtens, at du kan have svært ved at overskue det hele af og til. Ligesom jeg sagtens kan genkende fra andre unge, den følelse af, at livet kan være så svært at dumme tanker myldre frem hele tiden – og at man griber til ting som rygning, cutting o.lign.
Det er en måde at flytte den indre smerte/tankemylder over på noget andet, så man lige får en pause. Du har sikkert allerede fundet ud af, at det kun hjælper en meget kort stund, så kommer det hele tilbage. Derfor er det vigtigt, at du finder en anden måde som kan hjælpe dig.
Jeg vil foreslå dig, at tale med dine forældre om hvordan du har det. Fortæl dem at du har brug for deres hjælp og deres støtte. Måske kan I sammen kontakte lægen og få hjælp til hvilke muligheder du har. Det kan også være en lærer i skolen som du har tillid til eller en venindes mor.
Hvis du ikke helt ved, hvordan du skal tage hul på snakken, kan du skrive lidt mere detaljeret ned, hvad det er for nogle tanker og følelser som du går rundt med. Vis dem evt. dit skriv, dit brev til mig og mit svar, så har I et sted at starte snakken.
Du er også meget velkommen til at kontakte os på BørneTelefonen på 116 111, her sidder søde rådgivere klar til at lytte.
De bedste tanker og hilsner fra Børnetelefonen