Brev
Hun forlod mig….
Hej Brevkasse.
Jeg er en pige på 12 år. Min veninde og jeg har været bedste veninder i 5 år nu…. Vi havde det altid sjovt sammen. Jeg kan huske at vi havde et løfte der hed: “Lad ingen stoppe os.” Jeg var lykkelig. Endelig havde jeg fundet en der forstod mig når ingen andre gjorde. En der virkelig elskede mig.
Men så en dag kom der en ny pige. Min veninde og den nye pige var meget sammen. Jeg var der også, men de ignorerede mig næsten bare. Efter to uger skrev jeg til min veninde: Jeg ville ikke ødelægge noget, men jeg troede at det kun skulle være os…. Jeg ville have dig for mig selv…. Min veninde svarede: Har du et problem med hende?? Du kan vare være mere med! Du går bare bag ved os og siger ingenting.
Jeg var helt smadret. Forstod hun ikke min sorg? Hvor meget jeg græd indeni?
Det viste sig så at hun var sammen med den nye pige den dag. De aftalte at de skulle blive bedste veninder og skaffe sig af med mig.
Den nye pige skrev: Heeej. Jeg ville bare sige: Mig og ******** (hendes navn er privat) ville gerne være alene. Det er meget svært for ********, men hun slår desværre op. Ses :*…
Min verden blev tom. Jeg vidste det ville ende sådan! De næste dage i skolen var et helvede. Jeg havde ingen overhovedet, og det har jeg stadig ikke.
Hjælp:(
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Pige på 12 år,
Jeg kan godt forstå, at du synes, det er en rigtig svær situation.
Jeg ved fra andre piger, at de har prøvet det samme. Piger er sammen på en meget intens og har færre, men meget tætte venskaber.
Når man har venskaber på den måde, er det rigtigt dejligt, mens det står på og går godt, for så har man altid hinanden. Men når det så går galt, er man rigtig sårbar, fordi man har været så meget sammen med kun en veninde. Jeg tænker, at det er det, som du oplever nu, og det er super svært.Som du skriver det føles det som en sorg.
Det kan også være rigtigt svært at løsne op for alene, så derfor tænker jeg, om du kunne snakke med din klasselærer om det, så I piger får hjælp til at tale sammen. Fx hvordan I kan være venner uden at holde nogen udenfor. Det er ikke sikkert at I alle tre kan være bedste veninder allesammen, men måske kan det lade sig gøre for jer, hvis I er klar til at prøve. For mig lyder det til, at din veninde stadig vil have dig med i venskabet.
Det sker tit når man bliver teenager, at man bliver nysgerrig på andre venskaber og får måske andre interesser, som gør, at man glider lidt væk fra hinanden som bedste veninder. Det kan være rigtigt svært og følsomt at finde rundt i.
Kunne du snakke med dine forældre om, hvordan du har det, så du ikke skal gå med alt det her alene. Det kan være rigtigt godt at få sat ord på det, som man har inde i hovedet og er ked af. Måske kan de også støtte dig i at få snakket med din veninde?
Til sidst vil jeg sige til dig, at når du får energi, er det en rigtig god ide at øve sig i at have lidt flere veninder. Det kan være, der findes en, hvor du bor, hvis du går til sport, en du har mødt på en sommerferie, en fra en anden klasse eller andre i klassen osv. På den måde bliver man ikke så sårbar, når så den ene veninde ikke har tid eller vil noget andet. Det ved jeg godt ikke er let, men det er rigtigt godt, hvis man begynder at tænke over det og øve sig i det.
De bedste hilsner BørneTelefonen